torsdag 16 september 2010

Plast - sedd över huvudet

När Femtiotalsjakten gjorde sitt inlägg om EWÅ-lampor här, lovade jag att kolla i vårt nya hus och det möjligen kunde bjuda på en EWÅ eller två.
Närheten till Värnamo kan ju vara en faktor av betydelse.
Den ovan, som för övrigt står på mitt nattduksbord, är märkt Elit 201.
Matt yta och perforerad plåtskärm som det ska vara, men mer kan jag inte säga.


Vägglampan i "flickrummet" är omärkt men trevlig ändå.
Är det inte lustigt att man ger rummen egna namn när man flyttar in i ett nytt hem.
Det är förmodligen en viktig del i att boa in sig.

Den som ännu inte kommit över mitt inlägg om plastytterkrukor (här) tas nu till nya höjder med hjälp av denna taklampa tillverkad av just en sådan, samt glatt dekorerad med plastskedar i en klatschig orange kulör.
I en barnaskara på 15 barn bör någon, statistiskt sett, besitta en kreativ ådra.
Även denna lampa pryder flickrummet.

På pojkrummet finns beviset för att Monark inte bara tillverkade cyklar.
Den tillverkades på Tobo Bruk i Uppland och erbjöds även med läderhölje.
Det fanns Crescent Samarkand för den som ville vara märkestrogen.

Det finns väl få ortsnamn som har en så mytisk klang som Samarkand.
Sidenvägen, Djingis Khan, Timur Lenk.....

Ytterligare 50-talsattribut i huset. Kul textil och ett väggskydd i fanér.
Vindsvåningen.

Fadern körde amerikanska bilar, förmodligen praktiskt med tanke på barnaskaran.
Här ovan 1965 års katalog över utbudet från amerikanska Ford.

I körjournalerna kan vi läsa att en Chevrolet 1954 så småningom ersattes av en Ford Galaxie av årsmodell 1960.

FIB:s Gyllene pysselbok med moderna bilar.
De flesta ouppnåeliga för den vanlige löntagaren, men det fanns även billigare alternativ.

Jag har valt ut två svenska ess i leken.
När jag växte upp tyckte jag att SAAB var en ganska ful bil.
Idag har jag svårt för att tänka mig något charmigare än en "gurksnutt".

Till sist, Volvo PV 444, delad framruta, vita däckssidor, ventilationsrutor för heta sommardagar.
Snart är det sommar igen!

9 kommentarer:

  1. Körjournaler, lampor, bilar det är underbart att läsa så här en regnig förmiddag.

    SvaraRadera
  2. Kongo och Uganda låter också förbjudet spännande :-)
    Det fanns en radio som hette EIA Kongo, men jag har aldrig sett t.ex. någon Philips Uganda.

    SvaraRadera
  3. Plastskedslampan var helt fantastisk, har aldrig sett något liknande!

    SvaraRadera
  4. Skedlampan var ju för cool! Sånt där fanerväggskydd hade jag vid sängen när jag var liten...

    SvaraRadera
  5. Verkligen nostalgi. Min svärfar gjorde plastskedslampor som han satte i fönstren. De blev med tiden tämligen dammiga och finns inte längre kvar, men roligt hade den gamle mannen.

    SvaraRadera
  6. Så nostalgiskt och roligt att se så fina detaljer från ditt hus. Skedlampan var ju speciell men jättekul och nästan snygg !

    SvaraRadera
  7. Du kära Skaffare där, Du och Din familj har en eminent smak, och jag fryser av lycka när jag ser Din fint förpackade presentation. Riktigt genuin kärlek... det är vad jag kallar den energi som Du förmedlar genom Din blogg... alltså kärleken till vår närhistoria. Jag måste få lägga till Din blogg på min favvolista, och hoppas det är ok.

    Jag ha en hiskeligt dråpligt ful/vacker sak eller för all del pjäs, som jag vill visa Dig. Den hade passat i Din miljö, fram tills dess att jag får tummarna loss att skicka en bild... så säger jag bara TACK för kommentarer och tack för Din coola framtoning i den östrogenstinna bloggvärlden. Jag hyllar testosteronet på min blogg idag, välkommen och se hur jag har förpackat den!

    Skånsk värme till Dig och Din familj

    Agneta

    SvaraRadera
  8. Alla: En plastskedslampa lämnar ingen oberörd.
    Jag skulle vilja veta sammanhanget i vilket denna innovation skapades. Var det under en lunchrast i Patent & Registreringsverkets fikarum?
    Agneta: Tack för din kommentar och den glädje den bringade! Det är roligt att bli uppskattad när man jobbar i "hiskeligt dråpligt ful/vacker-sektorn", ja nästan nödvändigt :-)

    SvaraRadera
  9. Elit tror jag var ett annat företag i den trakten? Alltså, plastskedslampan... jag är mållös. Så fantastisk!

    SvaraRadera