tisdag 28 september 2010

Gå i Kabom

En viktig ingrediens i en produkts säljbarhet är namnet.
Vad kan i det sammanhanget smälla högre än; KABOM!
Ett namn som konkurrenterna måste ha gottat sig i, alternativt slitit sitt hår för att de inte kom på det lysande namnet.
Det är också första gången jag hör talas om en kostyms ansikte.
Här pratar vi nytänkande.


Algots blickar framåt med namnet Speedway.
Ett namn som säkert var gångbart och högsta mode 1954.
Innan speedway hette just så, kallades sporten för jordbanetävling.
Det är väl inte ett namn man säljer jackor på direkt.
Speedway däremot, vilken kille skulle inte vilja ha ett sånt outfit?


Kabom och Speedway för tankarna till den manliga världen.
Krig och sport, aldrig är det annat.
Tornvalls i Södertälje har döpt sin kreation till Tornita.
En feminin ändelse som var lite exotisk, tänk Carmencita, Lolita, Lita Ford med flera.
Skaffaren och Skaffarita låter som Mästaren och Margarita, den kända romanen av Bulgakov.
Nu tror jag inte att väna hustrun skulle acceptera att ha ett bihangsnamn av -ita-typen.
Alltnog, modellen heter Jacaranda, modeträslag på 50-talet.
Fotomodellen ser ut att jobba inom spionaget under kalla kriget.
Paraplyt ger mig känslan av dödligt vapen, gummibatongen illa dold i mössan och sorgkanter med kardborreband på ficklocken. Lätta att applicera vid behov.
Jag skulle inte våga närma mig henne, inte ens sedan jag läst kursen Kyssarnas mystik.

Om jag inte hörs av de närmaste dagarna ska ingen skälig misstanke riktas mot Tornita.
Min telefon och mitt bredband ska flyttas och kopplas in i vårt nya hem.
Fredag, säger Telia.
Vi får se, säger jag.

2 kommentarer:

  1. Ja den fotomodellen såg farlig ut, kan just undra om det bara är ett vanligt paraply hon håller under armen?
    Och VAD har hon i mössan/hatten?

    SvaraRadera
  2. Haha, hur kom Lita Ford in i sammanhanget? Tjusiga annonser, dock.

    SvaraRadera