torsdag 9 september 2010

I det fördolda

När jag köper ett hem har bokhyllorna oftast ett ganska likartat innehåll.
Det är Bra Böckers utbud flankerat av klassiker i nyupplaga med exklusiva ryggar som har guldtext och allt.
Nordisk kriminalkrönika och Året som Gått När Var Hur Och Så Vidare.
Jag samlar på det man stoppar i böckerna och använder som bokmärken.
Orangutangen ovan hör till dagens skörd. För ovanlighetens skull ett riktigt bokmärke.
Fyndplats: Sitting Bull, volym 5. Demonen Eldvatten. Bokförlaget Svithiod 1908.


En fjärdedels lott i det tyska statslotteriet anno 1879 är dagen andra fynd.
Fyndplats Bibel tryckt hos Samuel Rumstedt, Stockholm 1879.
Köparen har förmodligen tillbett både Vår Herre och Mammon men inte helt litat på vare sig den ene eller den andre.

Ibland kan böckerna i sig vara ett fynd.
På ovanstående klickbara bild ett par sidor ur Lotten Lagerströms bok Hemmets Rådgivare.
Utgiven 1924 och ett underverk i sitt slag.
Fylld av goda råd och obestridlig kunskap som den är, är den oumbärlig även idag.
Damer av högre samhällsklasser få lätt bleksot emedan torgfruar får ett rödbrusigt, ofta blårött utseende.
Det är den glada parisiskan, som bättre än alla andra förstår toalettkonstens hemligheter.

Handbok i Svenska Trädgårdsskötseln af Axel Pihl är en annan av dagens verkliga pärlor.
Den gavs ut 1887 och hänvisar, i ovan visade kapitel om vinrankan, till en vinstock planterad i Hampton Court 1768.
Tre delar sammanbundna, nämligen; Fruktodling på kalljord, Fruktodling under glas och trädplantering. Här finns bland mycket annat en mängd illustrationer till hur man får till spaljéträd.

Denna pyttelilla kasett presenterades en gång för en ung konfirmand på 1880-talet.

Den lilla prislappen avslöjar att pärmarna är av sammet och att priset uppgick till 15 öre.

Pärmen är kantad av gulmetall, även spännet är i gulmetall och vi pratar guldsnitt.

Även på ryggen finns en liten plåt av gulmetall.
Där står Psalm Bok.

Här har man till och med kostat på sig en illustration, inte särskilt vanligt i psalmböcker.
Vad har ni hittat i era böcker?

9 kommentarer:

  1. Vilka roliga skatter du kommer över, det är inte svårt att förlora sig i böcker och prylar.

    SvaraRadera
  2. jag älskar att leta igenom gamla böcker...man kan hitta allt möjligt...torkade blommor, brev och ransoneringskort har jag bla hittat!

    SvaraRadera
  3. Randiga tråden: Jag är förlorad varje dag :-)
    Marie: Kul! En gång var jag hos en man i Örebro som jag skulle sälja ett enstaka föremål åt.
    Han ville visa mig ett urklipp han hade sparat i en bok. Han hittade aldrig urklippet, men ur varje bok han tog ut ur bokhyllan rasade det sedlar i olika valörer. Det fanns hur mycket pengar som helst. Jisses!

    SvaraRadera
  4. Det roligaste jag hittat var en torkad fyrklöver i en Husmoderns köksalmanack. Undrar hur länge den legat där?

    Psalmböcker har jag ett gäng. De är så charmiga och vackra, speciellt när de är lite nötta.

    SvaraRadera
  5. Vilka roliga fynd. Tyvärr har jag kontra med någon liknande historia. Kul läsning.

    SvaraRadera
  6. På landet ligger gamla familjebibeln, där det står antecknat alla barn som fötts (och dött) i huset sen långt tillbaka. Måste fota den när jag åker upp nästa helg!

    SvaraRadera
  7. Det var som 17! Jag har aldrig hittat en endast rolig grej i någon gammal bok. Fast jag köpsäljer inte böcker, utom Nordens Flora och biblar så det minskar väl chanserna radikalt. Har däremot i en blandad plocklåda fått med gamla utländska sedlar som tillsammans visade sig vara värda runt 15 000 kr. Det var trevligt.

    SvaraRadera
  8. Det är den glada parisiskan, som ... :-)

    SvaraRadera
  9. Tove: 15 papp är inte att förakta. Jag har en bit kvar tills dess.
    Tusse: Jag hade totalt missat denna ovärderliga kunskap.

    SvaraRadera