söndag 5 september 2010

Plast - sedd över axeln

När plasten gjort entré var det någon som fick den snillrika idén att piffa upp de fula, tråkiga lerkrukorna med ett fodral av dekorativ plast.

De första var gjorda av mjuk, lite sladdrig plast. Nu saknade jag lerkruka som provdocka men principen torde gå fram ändå.

Senare styvades det hela upp något vilket bland annat får till resultat att jag kan skippa tanken
på lerkruka. Lättare att hantera för husmödrarna vilka det fortfarande fanns gott om.

Alla mjukplastytterfoder jag sett har varit helt anonyma.

Kryssmönstren var populära, de gav en viss flexibilitet.
Här har vi även fått till kulfötter. Kul.


Här har man gått steget längre och inkorporerat fatet.

Som sagt, många anonyma varianter fanns det.
Till höger en de Luxe variant med guldkant och det är den första i hårdplast.

I samband med hårdplasten började man se olika färger.
Kanske inte de klatschigaste men meningen var väl att plastkrukorna inte skulle ta för stor plats visuellt.
Nu börjar ytterkrukorna uppge sitt ursprung och även designern är känd.
Eller tja....
Ovan har vi Plastcenter, Gislaved. Designer PC eller något liknande i en egensinnig logotyp

Rosellplast i Jönköping. Design Brita Rosell

Plastcenter, Gislaved. Design PC.

Hansen, Alingsås.

Idoga smålänningar. Plastcenter, Gislaved. Design PC.

Återigen Plastcenter, Gislaved. Design PC.

Hedströms, Stocksund.

Boråsarn, design SBA.

Anonym, design SBA.

Hoppsan, en överraskning! Plastcenter, Gislaved. Design C A Breger!
Mönstret är svårt att se, men det finns.

Hedströms igen. Ligger förmodligen fortfarande i Stocksund.?

MTP Sweden. Design SBA.

Anonym, förmodligen Plastbolaget Uddmo AB. Modellen heter Helena. Design Helen Frohde.

Plastbolaget Uddmo AB. Modellen heter Linnea och designern heter Hans Skillius.
Skillius är industridesigner.

Mälarplast AB, Eskilstuna. Design Lars Järhamnar. Japp, det stavas så. Typo?

Anonym. Design SBA 73.

Nu blir åtminstone jag lite nyfiken på om någon annan känner till vem som gömmer sig bakom signaturerna SBA och PC? med flera.

Nu har jag fått reda på att SBA står för Sven-Bertil Arvidsson, verktygsmakare.
Är det någon mer än undertecknad som skänker dessa plastytterkrukor en andra tanke?

16 kommentarer:

  1. Oj oj oj, tror jag ägt nästan varenda en av dessa "skönheter"! Har tänkt tanken någon gång att jag borde ha sparat dom men övertygat mej själv om att jag aldrig någonsin kommer att tycka dom är snygga! Börjar tro att det var ett misstag . . . Om några år vill säkert ALLA ha dessa krukor och då hade jag kunnat sälja mina och bli rik ;) Anneli

    SvaraRadera
  2. Har alltid avskytt plastkrukor, men nu kändes det plötsligt lite intressant! :-)

    SvaraRadera
  3. Den med fåglarna på tycker jag var riktigt söt. De bruna tycker jag inte alls om...ännu.

    SvaraRadera
  4. Liksom Anneli - jag har också haft nästan varenda en. Men, jag har faktiskt fortfarande kvar flera stycken. Några används bl a att förvara pennor, penslar, saxar, skruvmejslar i. Andra står bara och väntar på en ny glansperiod...

    SvaraRadera
  5. Alla: Jag trodde aldrig att jag skulle ägna plastytterkrukor en extra tanke, snarare tvärtom. Vad det nu innebär?
    Men, livet är fullt av överraskningar.

    SvaraRadera
  6. Mannen som gav plastytterkrukan ett ansikte! Plastytterkrukemannen.

    ;)

    SvaraRadera
  7. Folk skrattade när jag började samla på Ford Mustanger, när jag började samla på gamla dalahästar och när jag förbarmade mig över en gammal motorcykel.
    Skrattar bäst som skrattar sist ;-)

    SvaraRadera
  8. Huvva, där sprang såväl min barndom som min första lägenhet förbi. Dessa gräsliga plastblomytterkrukor... måste ju finnas en och annan kvar i källaren bland alla krukor som jag envisas med att flytta med mig fast jag inte längre har växter hemma...

    SvaraRadera
  9. Kan ju inte säga att jag tycker att de är jätte snygga.
    I sådana fall var väl Helena snyggast :D

    SvaraRadera
  10. Jag gillar dom vita genombrutna men har aldrig sett några på loppis, Mormor hade såna men såklart är allt slängt sen länge...
    Har i present fått ett plastfat med vit spetskant, men det är väldigt litet och passar knappt nån kruka jag har.

    SvaraRadera
  11. Era barnbarn kommer att älska dem :-)

    SvaraRadera
  12. Mycket intressant! men jisses så fula dom är ... dom flesta i alla fall...
    Såna där vita (av hårdare plast) har man ju haft några stycken :)

    SvaraRadera
  13. SBA
    Sven-Bertil Arvidsson är verktygsmakare. och har tillverkat ett flertal modeller av blomkrukor.

    SvaraRadera
  14. Men wow, vilket inlägg! Håller på att läsa ikapp andras bloggar - detta var höjdpunkten hittills. Ett helt inlägg om plastytterkrukor. Jag är imponerad.

    SvaraRadera
  15. Tack för berömmet! Det sitter som en smäck för en hårt arbetande/flyttande diversehandlare.

    SvaraRadera
  16. Vet mycket väl att detta inlägg har ett antal månader på nacken... men jag samlar "också" på gamla plastkrukor, har både svenska och tyska varianter. Tycker om den sirliga designen på många utav dem. Men det är ack så svåra att hitta på second-hand nu för tiden. Så om någon har fina plastkrukor att sälja så är jag intresserad. :)

    SvaraRadera