onsdag 22 september 2010

Det glömda rummet

Nu, i sista stund, när det är dags att flytta, då upptäcker jag att vi har ett bortglömt rum.
Glasverandan, ett rum som egentligen inte är ett rum.
Jag tror inte att det är många som, idag, använder glasverandan till att förlänga den varma delen av året.
Att sitta "nästan ute" när vårsolens strålar värmer.
Nuförtiden är det mest växter som förgror där, inte människor.
Vilka bor då där, i varken-eller-landet?
Hårt arbetande tomtar, en pigg koltrast och ett gäng strandade porslinssnäckor.



En prinsessa och en förhoppningsfull friare.
Ingendera verkar särskild glad, det kanske är ett äktenskap byggt på ökad makt och sammanhängande arealer istället för kärlek och passion?

Tinnar och torn på den gamla fågelburen.

Här bor en katt, några getter, en papegoja och en domherre tronar på toppen.

Det här är förmodligen ett verk av en klurig smed eller möjligen en biodlare med mekanisk begåvning.
Istället för en bälg som man måste klämma på ibland för att trycka ut den lugnande röken så finns ett urverk med en liten fläkt.
Man vrider upp (rök)verket och ut strömmar en lagom dos, under tiden kan man jobba med båda händerna.
Smart.
Ett gammalt luffararbete.
Så här såg ett six-pack ut förr i tiden.

Gipshare. Kanske tillverkad av en italiensk stuckatör under tidigt 1900-tal?

Haren trycker då det finns ett gipslejon som spanar efter byte.

På barnavdelningen finns det här pyttelilla Pyro-fatet.

Vi har fram tills nu bott där flyttfåglarna sträcker söderut från Skagerns sydspets.
Det får symboliseras av det här glada gänget.

De spanar efter min nya blogg som heter Ekenäs Egendom-ligheter.
Du hittar den här.
Då den är kommersiell till sin natur, lägger jag inte till mina gamla favoritbloggar utan
favoritbloggarens godkännande.
Kommentera gärna.

9 kommentarer:

  1. Vad mycket roligt du har i dina samlingar!!

    Är det inte en "Inca"-vas som skymtar bakom bonaden på bild nr 2 (uppifrån)?! Verkar vara en stor golvvas t o m?!

    Vänligen - stilla min nyfikenhet!!

    SvaraRadera
  2. Ja, om det vore så väl :-)
    Nu är det lampskärmen till en kopia av en Breger-designad golvlampa.
    Jag skulle gärna byta den mot en Inca.
    På bilden är likheten med Inca slående.
    Det är ett vaket samlaröga du har!

    SvaraRadera
  3. Tänk att få gå på skattjakt på din veranda, vilka härliga prylar.

    SvaraRadera
  4. Instämmer med Randiga Tråden! Och jag tror vi skulle hitta massor av intressanta ting även i dina andra lokaler.

    SvaraRadera
  5. Ser ut som vårat skruttrum! Fast ditt är skojigare! Så du har blivit med ny blogg!? Kommersiell? Sälja därifrån? Que? Berätta!

    SvaraRadera
  6. Alla: Ni är välkomna på skattjakt närsomhelst.
    Mira: Jag tänkte prova om det är något som kan fungera för min del. Allt lämpar sig inte att sälja på Blocket eller Tradera.

    SvaraRadera
  7. Undrar vad det är för tomtar på "loftet"??? Mamma har en liknande och tror den är tillverkad någon gång från 50-talet.

    SvaraRadera
  8. Cinna: Den kan också vara äldre än 50-talet.
    Ju mer osympatiskt utseende, desto äldre tomte.

    SvaraRadera
  9. Ett mycket trevligt litet rum måste jag säga, mycket att titta på!
    Såg på Antikdeckarna att såna där fågelburar betalar endel tusentals kronor för... ;)

    SvaraRadera