tisdag 21 september 2010

Puro Colcin Tinktur med mera

En liten ljusskylt från 50-talet som jag flyttat runt ett otal gånger.
Förmodligen väntar den på rätt ägare.
Det gör, ärligt talat, jag också. (Förtydligande: att skylten ska få rätt ägare.)
Gamla saker utsätts för slitage i samband med att man packar upp och packar ner, åker på mässor, skyltar om i butiken.
Vad vore bättre än att den hamnade hos en samlare av herrfrisörkuriosa som verkligen uppskattar en ljuspunkt på väggen?

Puro Colcin.
Varumärket Colcin registrerades redan 1925.
Puro betyder ren.
Medlet mot mjäll.
För utvärtes bruk.

Här är ytterligare en sak som väntar på sin rätta ägare.
Gammal grupp, men hur gammal?
Tillverkad i flätad fiber som ser ut som rep. Svart/röda accenter.
Den borde sitta som en smäck på en punschveranda en sensommarkväll.
Det susar lite i kolan efter den tredje punschen.
Blicken söker sig till den handmålade blomsterbuketten på den grönschatterade glasytan.
Hrmmff...man kanske skulle köpa lilla frugan en blomsterkvast på hemvägen....
...det är nog säkrast....
Så får det bli...

Jag hoppas att någon vill förbarma sig över detta exemplar av en svunnen kultur.
Väna hustrun är inte speciellt förtjust i den, och det beror inte på att jag envisas med att sitta där och dricka punsch.
Det är något annat.

Jag kanske ska starta upp en blogg med förunderliga saker som förtjänar ett bättre öde?

1 kommentar: