torsdag 23 september 2010

Magiska svampskogen

En D-kupeskivling (Implantatis major) på ett av sina sällsynta besök i Magiska skogen.

Något som får dessa unga tonårssvampar (Brats irritatis) att sträcka på halsarna.
De är lite taniga men ack så kaxiga.

I år är det gott om barkbrödssvamp (Jejunus magna).
Ett säkert tecken på att det blir en tuff vinter.

Med denna bild på det flytande berget tar jag farväl av den här magiska skogen.
Vi bor numera på randen till en annan magisk skog som visat sig vänligt inställd till vår närvaro.
Jag vet inte riktigt hur skogar kommunicerar med varandra, jag vet bara att de gör det.
Ett introduktionsbrev har tydligen upprättats och jag har redan haft förmånen att få komma inför härskartronen i den "nya" gamla skogen.
Jag återkommer med bilder därifrån.
Samtidigt vill jag tacka den här skogen för alla kantareller jag fått.
Förmodligen som tack för skräpet jag rensat bort.

Bilderna tagna med iPhone.

7 kommentarer:

  1. Brats irritatis! Haha!! Skogar har enorma känselspröt. Introduktionsbrev eller inte, skogen känner till din inställning redan innan du kommit inom nyshåll...

    SvaraRadera
  2. Du kanske borde ge ut en ny svampbok? ;)

    SvaraRadera
  3. Mira: Skogar är känsliga varelser.
    Christina: Det gör jag gärna om du illustrerar den.

    SvaraRadera
  4. Slottsträdgårdsmästaren23 september 2010 kl. 21:45

    Tack för den undervisningen i svampkännedom. Jag har alltid undrat vad de heter. D-kupeskivlingen såg god ut. Väntar med spänning på fler svampar här...

    SvaraRadera
  5. Mycket häftiga svampsorter. Brats irritatis kan man nog hitta även runt storstäderna...

    Så klart att skogar kommunicerar med varandra. De består ju av levande väsen. Och tänk bara på hur olika de kan susa.

    SvaraRadera
  6. O vilka underbara skogsreflektioner!!!!
    Härligt.
    Jag visste det ---att den där skaffaren skulle bli intressant läsning för mig.
    Tack jag återkommer....
    Kram från Eva Henriksson i Tyresö (utan blogg)

    SvaraRadera
  7. Slottsträdgårdsmästaren: Jag delar gärna med mig av mina kunskaper. Du har en hel del att lära mig om trädgård.
    Anta Snaque: Brats irritatis finns i stora beständ även i Båstad har jag hört.
    Eva Henriksson: Välkommen till min förunderliga värld. Jag gillar synska kvinnor. Det gör allt så mycket lättare.

    SvaraRadera