fredag 16 september 2011

Retroshoppen i Tidan

Skyltfönstret till Retroshoppen.
Det var klurigt att få till ett bra foto med så lite spegling som möjligt av moderna tider.
Jag har stannat till här ett par gånger under mina flyttresor men inte lyckats tajma in det med öppettiderna.
Idag såg jag skylten ÖPPET ute vid genomfartsvägen så det blev en snabb vänstersväng samtidigt som jag famlade efter plånboken.
Antikhunden underhöll de lokala barnen medan jag raskt stegade in i butiken.

Trevligt, inte sant.
Butiken har en mix av nya och gamla saker, allt med inriktning på Retro.

Lampavdelningen.
Jag gillar det gula klotet.
Men nu var det inte en lampa jag spanat in genom skyltfönstret de tidigare gångerna jag passerat.

Ordning och reda hos Robban & Lene.
Den förargliga gluggen på översta raden är jag skyldig till.
Som handlare tycker man att tomma gluggar är bra.
Tomma gluggar visar att man sålt något.

Jag kollade även in skinnsoffan.
Då väna hustrun inte är så förtjust i skinn fick den stå kvar.
Jag själv, skulle för övrigt väl kunna tänka mig en Chesterfieldsoffa i skinn.
Den går så bra ihop med whiskyn, cigarren och tweedkavajen.

Här är avdelningen för kläder och skor.
Det måste erkännas att jag inte botaniserade på den avdelningen.
Jag hade redan ett mål och som man och jägare/samlare låter man sig inte distraheras så lätt.
Vad var det nu jag hade bespetsat mig på?

Tyska vaser är inte helt obekant.
Som vanligt står k oftast för kul, inte för kvalitet när man skådar lite närmare.
Vasen är märkt 274-30, alltså 30 centimeter hög.
Skålen saknar helt märkning.
Jag tror att Bay har tillverkat dessa.
Rätta mig om jag har fel.

Här är hyllan jag hade spanat in.
Som tur var fanns den kvar.

Jag kan rekommendera den nostalgiske ett besök.
Kolla öppettider med mera här.
Nu kan jag hänga av mig sommarkläderna och möta hösten med stil och finess.

1 kommentar: