torsdag 15 september 2011

Batik

I min glada ungdom blev batiken populär.
Nu lät kanske det som ett samband men så var det icke.
I det röda brukssamhället där jag växte upp var det inte ovanligt att långtutåtvänster-sympatisörer klädde sig i batiktröjor eller till och med hela dresser.
ABF hade batikkurser.
Allt andades FNL, protestmarscher och en svag doft av hasch kunde anas under ytan.
På mina egna t-tröjor kunde man läsa BP Racing Team eller Choppers Inc.
Vi voro i två olika världar, KFML-R mot GT 350 R.
Jag har länge haft ett svalt förhållande till batik men nu är mitt första tygstycke inköpt.
Det är ganska stort, inramat, och kommer att passa bra i vår rymliga välkomnande hall.
Motivet är ett drömskt, nästan lite psykedeliskt landskap med trollsländor.
Trollsländor symboliserar ju förändring vilket det faktiskt handlar om i mitt fall.
Undrar om det stannar vid batiken?

3 kommentarer:

  1. Batiken var mitt val under de åren. Och jag älskar trollsländor. Dessa vackra sköra varelser som lever så kort tid. Men tar vara på livet helt och fullt.Förra veckan var jag uppe i skogen och i en solig glänta svärmade mer än 30 dagsländor runt och skimrade i solljuset, det var magiskt.

    SvaraRadera
  2. Batik brukar lämna mig kall som en glasspinne, men ditt inköp verkar annorlunda och mer spännande än det man upplevde dazumal i Karlskoga. Ser fram emot en närmare granskning när tid och tillfälle ges.

    SvaraRadera