torsdag 8 september 2011

Höst i Magiska skogen

Under dagens promenad i Magiska skogen stötte Balder Karlsson och jag på en gigantisk stenmur.
Och ytterligare en bautahög med stenar.
Vad är detta?
Här ser vi högen med mindre stenar.
Det jag först trodde var ett dass visade sig vara en redskapsbod.
Uppenbarligen har en Saruman Smålänning funnit stor tillfredsställelse i att gräva ett jättelikt hål i marken och sedan sorterat stenarna efter storlek.
Mitt ute i skogen.
Varför?
Jag frågade det gamla trädet, men det var fullt upptaget med att dansa sista dansen.
Bäst att inte störa.
Fru Stubbe i sin vackra hösthatt visste besked.
Det var en av de annorlunda som en gång bodde i skogen i en backstuga.
Han finns inte mer och stenarna är hans monument.
Herr Stubbe är som vanligt glupsk och hungrig.
När han ser Balder Karlsson sträcker han ut sin stora tunga och snålvattnet rinner över.
Fortfarande blommar en och annan sommarblomma men nu är det oåterkalleligen uppförsbacke.
Vad är det antikhunden har hittat?
Aha! En skräddare som syr allt vad tygen håller.
Det gäller att hinna klart alla beställningar inför vintern.
Överallt i Magiska skogen gnistrar det som av diamanter.
Det är en rikedom vi människor inte kan stjäla.
Här har vi den sällsynta Opinionsörten (Gallup investigus).
En känslig art, just detta exemplaret visar det röda blockets utveckling i Magiska skogen.
Det finns även blå och gröna varianter.
Efter dagens äventyr föreslår Balder Karlsson att vi tar en köttbulle och vilar middag.
Det låter som en bra idé, tycker jag.

6 kommentarer:

  1. Underbart. Du, Skaffare, borde skriva och ge ut finstämda, humoristiska berättelser med härliga bilder om natur och mystiska väsen. Det vore bra för miljön om vi människor kunde uppleva naturen med dina (och Balders) ögon.

    SvaraRadera
  2. Jag måste bara flytta färdigt först.

    SvaraRadera
  3. Jag njuter som alltid av dina reportage från Magiska skogen. Hälsa Balder

    SvaraRadera
  4. naturen är fantastisk. Tyvärr är det inte alltid vi ger oss tid att se det. Tack för underbara bilder.

    SvaraRadera
  5. Härligt! Och Balder Karlsson är ju så söt!

    SvaraRadera
  6. Hej min cyberdarling,

    Vilka dejliga höstbilder, det luktar mossa in i mitt vardagsrum. Kanske Du kan få Din galanta dam någon gång i oktober (åker till Skåne på semester, med avstickare till värmen) och kanske när jag kör hem igen. Kolla med väna hustrun så hörs vi och kanske ses över en kopp kaffe typ den 3 eller 4 oktober.

    Kärlek till Dig och väna

    Agneta

    SvaraRadera