torsdag 8 september 2011

Döm om min förvåning...

...när jag upptäckte att ebay numera tar ut en slagavgift även på frakten!
Det känns inte rätt, snarare tvärtom.
Jag gick med i "The Ebay Community" redan den 21 mars 1998.
Ebay-gemenskapen, sug på ordet.
Visst låter det trevligt.
Här träffas vi som köper och säljer och har det riktigt, riktigt mysigt.
Det var roligt, trevligt och lönsamt i början.

Under åren som gått har lönsamheten urholkats och som säljare har jag känt mig mer och mer begränsad.
Böcker t. ex. belades för ett antal år sedan med en tvingande låg fraktkostnad som gjorde att man måste lägga ett högt utropspris för att skydda sig.
Något som då innebar mycket högre slagavgifter för mig som utrikes säljare.
Idag kvittar det naturligtvis vilket, då det är slagavgift på allt.

Ett annat genidrag var att göra mig som säljare ansvarig för varan, hela vägen fram till att kunden tagit emot den.
Alla som skickat en fin sak med Posten vet hur bekväm man känner sig med ett sånt arrangemang.
Om köparen blir besviken, skäl behöver inte redovisas, eller hävdar att han inte fått varan, då dras hela betalningen från mitt konto och återbetalas till köparen.
Därmed har man som säljare ingen vara, inga pengar och förmodligen fått betala slagavgift utöver det.
Sen kan man alltid försöka att få till en dialog med deras "kundtjänst".
Det får bli Tradera framledes, så länge det går.

..när jag kontaktade E-ons "kundtjänst" om den här kabeln.
I samband med att bolaget skulle bryta strömmen för ledningsarbeten under ett antal timmar tipsade jag om den, i mina ögon, farliga installationen.
Kossorna brukar glatt klia sina huvuden mot kabelskåpet och trär in halva huvudet i snaran.
Endera dagen, när kabeln lossnar, kommer Majros eller Stjärna att bli elektrifierad.
Vi blir utan ström och tillvaron blir eländig.
Min förhoppning var att en reparatör skulle komma och fixa detta, men icke.
Inte ens bildtexten Kossor i livsfara bet på E-on.
Tänk om det varit en förskola.

2 kommentarer:

  1. Märkliga historier, amerikaner som försöker sko sig är väl iofs ingen nyhet, men man skjuter sig lite i foten (som vanligt) tycker jag...

    Du får göra ett fotomontage med den andra bilden, "förskoleklass på skogstur i kohagen" och skicka en reviderad variant så kanske dom vaknar ;-)

    SvaraRadera
  2. Kontakta någon djurrättsförening och media så kanske det händer något...

    SvaraRadera