söndag 3 juli 2011

Bilder från förr

På senaste tiden har jag sålt ett flertal zinkbaljor och andra zinkföremål.
Jag har förstått på köparna att de kommer att fungera som inredningsföremål, alternativt som dekoration i trädgården.
Bilden ovan visar det ursprungliga användningen, som balja.
Det skulle mycket väl ha kunnat vara undertecknad som som plaskar runt med stel blick riktad mot modern.
- Släpp inte taget nu, vad du gör. Jag kommer att drunkna.

Över till en annan klassiker, Kockums.
Det fanns varianter barn, flat och djup tallrik samt en mugg.
Lägenheterna var dragiga på den tiden, därför fick modern vara fullt påpälsad under vinterhalvåret.
Det var mer är en gång som vattnet frusit i vattenhinken när man klev upp på morgonen.
Om sådana saker veta dagens ungdom intet.


Allt var inte elände.
Man kunde alltid värma sig med en kopp kaffe, och som här, med en skvätt mjölk.
Återigen har Kockums emaljerade kommit till heders.
Lägg märke till vigselringen som markerar att det är en ärbar kvinna vi har att göra med.

Bilder från den då rykande aktuella boken, Att få barn.




5 kommentarer:

  1. god morgon, har precis letat mig fram till din sida och läst om din träff med alla i magiska skogen och det var det roligaste jag läst på länge. kommer fortsätta att läsa om dina utflykter och allt annat. har själv en trollskog där jag gick med mina barn och nu med barnbarnen och hälsade på "alla" ha en fortsatt trevlig söndag önskar anne-kristin

    SvaraRadera
  2. Haha, känns tryggt att det var en ärbar kvinna på bilden. Ja, tänk hur gårdagens vardagsföremål nu är poppiga retroprylar.

    SvaraRadera
  3. Zinkbaljan tog jag med från gården där jag bodde som barn... nu har jag den som prydnad i trädgården!

    SvaraRadera
  4. berte: Kul att du hittade hit på morgonkvisten.
    Det kommer att bli fler utflykter framledes, när allt flyttande är klart. Tack för din positiva kommentar :-)
    eli: Det gäller att ha koll på ringarna.
    LeiaMia: En zinkbalja med proveniens! Var rädd om den. Väna hustrun har konfiskerat halva lagret så det finns baljor i trädgården även här.

    SvaraRadera
  5. Stackare, var du också ett vettskrämt barn i zinkbalja? Men vad jag kan förstå så satte traumat inte några allvarligare spår. ;o)

    SvaraRadera