torsdag 21 juli 2011

Udda lergods

Det första föremålet är en skål i lergods tillverkad i Sala.
Insidan ståtar med en gul glasyr.

Vilken härlig baksida!
Jag har försökt hitta uppgifter om en lergodsfabrik i Sala men letat förgäves.
Kanske kan någon läsare ge besked?

Så här ser stämpeln ut.
K står för det gamla rymdmåttet kanna, ett mått som användes fram till 1890.


Lerkrus från Ruuthska bruket i Helsingborg.
Ruuthska bruket lår ha varit Helsingborgs första egentliga industri.
Tillverkningen bestod bland annat av krukor, burkar, krus, tekannor, kaffekannor, tallrikar och sparbössor.

Märkningen i närbild samt rymden 2 liter.

Dams lergodsfabrik.
Jag är osäker på om den är tillverkad i det som var Bodafabriken, som bytte namn till Adolf Dam Fayancefabrik mellan 1895-1922 och sedermera återgick till namnet Boda.
Carl Erasmus Dam kom 1858 från krukmakartäta Bornholm till Tillinge, jag förmodar att Adolf är son till Carl.

Så här ser märkningen ut.
Mängden glasyr gör senare delen av namnet oläsligt

För tjocka lager skämmer varje dam.

6 kommentarer:

  1. Coola herr Skaffare där,

    Vilka härliga bilder på Dig som ung, en riktig pluring som man sa i Skåneland när jag var ung (a very handsome man alltså). Ja, nu har jag dreglat över Din kolonialkoffert på Tradera, kollat in galanta damer åsså. Din blogg är en diskret pralin som gärna försätter en i meditativ trans från verkligheten (som verkligen inte är alltför nice ibland). Jag behöver fråga Dig lite om Tradera, och kommer därför att skicka Dig ett mail!!

    Du är bäst, jag har sagt det förut och säger det igen (grattis väna hustrun för Ditt manliga kap).

    Peace & Love

    A

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Skriver ang. skålen i Lergods från Sala.

    Sala hade förr ett flertal tegel- och kakelbruk.

    T.ex Sala Kakel- och Keramikfabrik, 1904-1932. Produkterna var signerade Sala och bar så vitt jag vet ingen stämpel. Dessutom verkar din skål vara äldre som du själv skriver.

    Hörnsjöfors Bruk väster om Västerfärnebo, nedlagt 1961, var mångsysslare och hade bl.a ett tegelbruk med blygsam omfattning. Vad jag inte vet är om de tillverkade skålar och dylikt. Det som är intressant är att det i äldre tider hette Forss och fick sitt nuvarande namn i början av 1900-talet.

    Forss Sala = F.S SALA??

    Om detta är till någon hjälp det vet jag inte.

    Mvh

    Jimmy Karlsson, f.-77, Tranås.
    Samlar bl.a på äldre svenskt porslin.

    SvaraRadera
  3. Tack Jimmy!
    Kul att läsa din kommentar.
    Det är alltid trevligt med kunskap som kan fylla luckorna (som är allt för många).
    Än en gång Tack! och lycka till med samlandet.

    SvaraRadera
  4. Hej igen,

    Det här var ju bara en ren gissning. Tyvärr finns det mycket lite information om Hörnsjöfors Bruk och dess tillverkning.

    De hade ju en blygsam tillverkning och din stämpel har jag aldrig tidigare sett. Det är ju inte helt orimligt att skålen skulle vara tillverkad där.

    Tack. Mvh Jimmy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      F.S Sala är antagligen från Sörlings lerkärlsfabrik i Sala
      under slutet av 1800-talet. fabriken låg i närheten av kyrkan mitt i stan.
      Sörling hade en kompanion Forsell, båda av gamla keramiker/kakelugnsmakarsläkter från Gävle (drev bl.a Nittsjö under någon period). När de var verksamma i Gävle hette firman "Forsell och Sörling"

      Radera
  5. Det här var intressant information som jag tackar särskilt för. Nu har kanske gåtan fått sin lösning.

    SvaraRadera