söndag 16 augusti 2009

....och vi begrep ingenting

Tänk: Hans Villius Speaker.
Vi går tillbaka till 1980.
Platsen: Centrala Rockford, Illinois.
Närmare bestämt gatan Indian Terrace vid floden Rock River.
Vi befinner oss i ett badrum i ett hus med långt gånget förfall.
Huvudpersonerna är, å ena sidan Mr Carlson, svenskamerikan, framgångsrik bilförsäljare, bilentusiast och nybliven husägare. Å andra sidan undertecknad, bilentusiast, och svenske vännen Peter. Om möjligt ännu mera bilentusiast.

Följande samtal utspinner sig:
Mr Carlson - Look here! The original tap!!
T - Hmmm..
P - Uhuh..
Mr Carlson - See! The porcelain is intact!! Tub and Shower!! And even the thermometer is still there!!!
T - Oh, nice...?
P - Hmm.. thermometer..
Mr Carlson - At first I thought the house needed too much work but this...the ORIGINAL tap
still there.. that made the difference. This is why I bought it! This is why I bought the house!!
T - ??
P - ??

Jag minns att vi var måttligt imponerade. Varför i hela friden inte köpa fler roliga bilar?
Karln hade ju pengar. Varför köpa ett ruckel för att kranen satt kvar i badrummet?
Lätt korkat.

Allt eftersom åren gått har jag förstått att Indian Terrace vid floden är exklusivt, att just detta hus var ett av de tidigaste husen i Rockford, att Mr Carlson senare fått pris för sin pietetsfulla renovering av detta historiska och unika hus och att han numera är President of the Historic Preservation Commission of the City of Rockford.
Nu vet jag bättre vilka som var lätt korkade.
Och när jag igår hittade den här kranen i Anderstorp, Småland, blev jag påmind igen.
Ser ni? Porslinet är helt och termometern sitter fortfarande kvar.
Nu gäller det att hitta huset?

Jag gjorde fler fynd i Småland och runt Billingen i helgen.
Bilder under morgondagen.
Nu ska jag korka upp en rökig whisky....

3 kommentarer:

  1. Du får mejla Mr Carlson bilden och låta honom veta att du förstår - nu.

    SvaraRadera
  2. Japp, det blir nästa steg.
    Jag mailade honom förra året och berättade om vårt gamla hus och att jag har en samling byggnadsvårdsrelaterat. Det gladde honom.
    Det här med blandaren vet han inte om..än..

    SvaraRadera
  3. Mycket häftig kran... Och det är väl tur att man lär så länge man lever? Och att man uppskattar olika saker under olika faser i livet?

    SvaraRadera