lördag 8 augusti 2009

Tiddledy Winks, Bambola eller T5 ??

Snart är hösten här, mörkret sänker sig och trädgårdsarbetet är ett minne blott.
Motorcykeln står servad för vintern. I dom raka rören gömmer sig bara ett svagt eko av soliga sommardagars rytande decibelmatta.
Vad göra? Varken Viasat ellerRadiotjänst får våra pengar numera, varför inte investera i
lite förströelse?

Tiddledy Winks låter väldigt 50-tal tycker jag. På svenska heter det loppspelet, inte fullt så
välklingande men ganska träffsäkert ändå.

Ett sånt här spel hade många ungar på 50- och 60-talet. Det blev lite trögt efter nån vecka
när fickluddet kilat sig in mellan plattorna.

Storebrorsvarianten tillverkades av Bambola vilket betyder docka på italienska.
Ibland ändrar orden betydelse under årens lopp.
Gör en bildsökning på Bambola så får ni se, resultatet blir snarlikt Bimbo.
Jag trodde spelet hette Bambola men Moster Mjölgumpa hjälpte mig till rätta.

På baksidan finns en pedagogisk beskrivning över de olika varianter som bjuds. Om inte det ena alternativet ger hjärnblödning, prova nästa. Den nordiska tanken får här lite utrymme i form av
bokstavskombinationer. Överkurs.

T5 spelet låter ju lite mysko men det är ett Yatzy-liknande spel.
Antalet tärningar är 5, därav namnet. De något snåriga spelreglerna klargörs med
hjälp av karaktärerna Karl Johansson och Sonja Lundberg i ett medföljande spelexempel.
T-5 var för övrigt vad Ford Mustang fick heta i Tyskland. Namnet Mustang var redan upptaget
så man valde att kalla bilen för T-5, ett av projektnamnen.

Oförberedd, ja vad ska man säga om det? Det kom lite plötsligt.
Ett kunskapsspel med studentfrågor, doktorsfrågor, varningslappar till målsman, 64 betyg i
olika ämnen, 6 studentmössor, 6 doktorshattar och en lagerkrans.
Då det skiljer en hel del på skolan förr och nu, Björklund till trots, så känns det hopplöst förlegat.
Men, får Björklund hålla på ett tag till så blir detta säkert aktuellt igen.
Enmansspelet som skänker glädje och förströelse på sjukhus, resor, semester, fester m. m.,
hur kul låter det? Efter att ha lyft på locket vet jag att det inte är ämnat för mig.
Träbitar som flyttas runt.
Det får bli Tiddledy Winks.
Grått är en färg!

Igår tog jag en tur för att titta på ett gammalt lackat skåp med kineserier. Som vanligt kommer
jag hem med något annat än det jag trott från början.
Det gamla kina-skåpet var alldeles för dåligt för att jag skulle kunna köpa in det.
Men, vem kan motstå en "string"-hylla med hyllplan i grå galon?
Kan detta vara något för Libby?
Den var hopplöst smutsig när jag fick fram den, men efter lite kärlek och rengöringsmedel blev
den riktigt fin, eller hur?
Det blev dessutom ett dussin speedway-foton från 50-talet monterade på baksidan en pappskylt med reklam för Shaeffer reservoirpennor.
"Shoppingrundan" avslutades med ett gäng röda rosor och två förpackningar lyxchoklad till väna hustrun som fyllde år.

3 kommentarer:

  1. Vilken rolig "spel-special"!!! Går det överhuvudtaget att spela Oförberedd, eller måste man ha en 50-talslatinares kunskaper? Loppspelet lanserades uppenbarligen som "knäppspel", men blev loppspel i folkmun?
    Stringhyllan är snygg, men jag kör String med vita fästen.

    SvaraRadera
  2. Det är inte spelet som heter Bambola utan det är tillverkarens namn. De gjorde diverse plastleksaker också, till exempel dockserviser och lite möbler till dockskåp.

    SvaraRadera
  3. Libby: Jag tittade lite på Oförberedd och det krävs mer kunskaper än vad dagens ungdom, dvs vi, kan uppamma.
    Stort TACK till Moster Mjölgumpa som visar den vilsne vägen.

    SvaraRadera