måndag 10 augusti 2009

För oss som kräver fulländning

Jag vill visa några exempel på vad som fanns i det senaste omgången saker jag köpt in.

En TV-kanna från Termoverken i Jönköping. Termoverken gjorde även mattermosar och en termos designad av Carl-Arne Breger. Kokhett var namnet på en termos.
Den randiga kanna är östtysk och märkt VEB, vilket ungefär betyder "av staten ägd fabrik".
En märkning som t. ex världsberömda Meissen fick 1951.

Den rutiga är också märkt VEB och tillverkad på Steingutfabrik Torgau.
Träskålen av mindre modell kunde jag inte låta bli att ta med då den är
märkt -58 och ingenting mer.


Visst är dom som karameller! Den stora gula har tävlingsnummer 2, nummer 3 har jag skrivit om tidigare här.

I det här fallet törs jag inte spekulera om fabrikat men med tanke på luftintagen vid bakskärmarna bör den ha mitt- eller svansmotor.
Den gröna lastbilen med gult flak är tillverkad i Västtyskland. Kanske en MAN?
Den blå med rött släp är svensk, en Scania Vabis tillverkad av Galanite.
Scania är Skåne på latin, Vabis betyder VagnsAktieBolaget I Södertälje.
Företaget Galanite låg faktiskt i Skåne, närmare bestämt i Löddeköpinge.


Till sist en flirt med femtiotalsjakten.
För er som kräver fulländning är Libby's ett självklart val.
Saxat ut Feminas julnummer 1965.

3 kommentarer:

  1. Min faster jobbade på Galanite när jag var liten, så vi hade ganska många olika plastbilar då. Jag bor i mitt föräldrahem och när jag för något år sedan grävde i trädgårdslandet så låg där en grön galanite-traktor trettio cm under ytan.

    SvaraRadera
  2. Spännande!
    Tänk om jag hade haft en släkting som jobbade på leksaksfabrik. Nej, dom skulle absolut tvunget vara bönder allihop.

    SvaraRadera
  3. Wow! Libby´s catchup!!!! Kan du mejla mig den bilden? Så lovar jag att flirta tillbaka...
    PS. Bara bönder här också.

    SvaraRadera