onsdag 27 mars 2013

Matt


Idag har jag gått igenom mina trasmattor och plastmattor.
Jag kan inte låta bli att tänka på vilket arbete som ligger bakom alla dessa mattor.


En del är ganska anonyma medan andra är riktiga personligheter.
Jag undrar om man väver in en liten del av själen när man sitter vid vävstolen?


Längst till höger ligger plastmattorna.
Jag minns hur det var på 60-talet när plastbanden gjorde sin entré.
Helt plötsligt gick det snabbt och lätt att väva mattor, man behövde inte klippa mattrasor av gammal textil och gamla kläder.
I Älvdalen gick vävstolen i skift, mormor, moster Ingrid och mamma turades om.
Det pågick nästan dygnet runt
Jag låg på rygg ute i solskenet och tittade på svalornas flykt, uppe på andra våningen hördes ett rytmiskt: dunk-dunk! dunk-dunk! dunk-dunk!
Många plastmattor blev det.
Dom gamla trasmattorna byttes ut mot vackra färgsprakande plastmattor.
Alla var nöjda och glada.

5 kommentarer:

  1. Ingenting fick förfaras förr...konsten att göra någonting av ingenting.....

    SvaraRadera
  2. Jag gillar gamla plastmattor för de är så lättskötta. Tittar man i mattaffärer idag är det ju samma mönster överallt, knappt några variationer alls, så tråkigt!Så mycket arbete som lagts ner på de handvävda, så tycker jag att de ska användas tills de går sönder.

    SvaraRadera
  3. Plastmattor = praktiskt. Trasmattor = hemtrevligt. (Min mamma vävde massor av trasmattor. Några av dem pryder mina golv.)
    GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  4. Ge mig! Jag brukar kolla efter trasmattor på loppis men dom är oftast så fula. Eller alldeles för dyra. Ser ut som att du har en skatt där!

    SvaraRadera
  5. Älskar dessa gamla plastmattor, har minst en i varje rum och nu är jag på jakt efter några till balkongen med. Skulle vara en fröjd att få titta igenom din samling!

    SvaraRadera