En hobby var att sitta vid riksvägen med ett anteckningsblock och "skriva bilnummer".
Motorcyklar hade en liten skylt fram och en normalstor bak.
Skylten ovan från Örebro län har suttit fram på en motorcykel, kanske från Fjugesta eller Mullhyttan? Eller till och med Gropen?
Man kunde gå till den lokala macken och köpa en plåtskylt i lagom längd och komplettera med de bokstäver och siffror man behövde.
T var en storsäljare i Örebro län.
Här har allt gått bra fram till 7:an, den har hamnat käckt på svaj.
Personligen tycker jag att de hempulade är charmigast.
Där hade man inte heller standardiserat på samma sätt som i Europa.
I Pennsylvania bildar konturen av staten den blå bakgrunden.
Det skulle ha fungerat i Medelpad, eller Blekinge.
Att förkorta namnet på staten var också godkänt.
I Sverige hade vi kunnat förkorta Blekinge till Binge, Uppland till Uland osv.
Nummerkombinationen påminner lite om Björnligans (se Kalle Anka & Co.).
Poundin' (sv. banka på) passar till en smed eller boxare.
Blomman i bakgrunden är magnolia.
De fästes på pakethållaren.
Denna från Örebro.
Jag vill även skylta för Ekenäs Egendom-ligheter.
Nu kommer det fram nya saker hela tiden som läggs upp med fast pris.
Den där sjuan som sträcker på halsen känner jag igen! Det var som om alla sjuor blev uppnästa under en period. Fabrikationsfel eller spänningar i plasten?
SvaraRaderaFörmodligen fabrikationsfel. De kanske smälte lite under 50-talets heta somrar?
SvaraRaderaJa, jag tror att den brännande solen i Sverige krympte plasten och just 7-an var genom sin unika form särskilt sårbar.
SvaraRaderaHär började skyltarna på O eller OA...
SvaraRaderaHär i Norrbotten hade vi bokstäverna BD. (Bästa Distriktet!) ;o)
SvaraRaderaVärmland hade S. Och påfallande många hade registreringsnummer som började på 44. S 44 blev liksom ett begrepp i familjen. Om det nu verkligen var så, eller om det var dom man la märke till.
SvaraRadera