onsdag 15 juli 2009

Semesterns tredje dag.
Vi styrde kosan mot Ystad och hade bestämt oss för att ta god tid på oss om något roligt dök upp på resan. I ett mindre samhälle hade ett äldre par ett garageloppis, dom skulle flytta till lägenhet. Utbudet var blandat men inte så mycket gammalt så jag slappnade av och tittade förstrött i en trälåda. Där låg de största smidda spikar jag någonsin sett.
Jag plockade dem åt sidan och frågade farbrorn vad de kostade.
-Vet du vart dom kommer ifrån?, svarade han.
-Ingen aning.
-Trefaldighetskyrkan i Kristianstad. Jag va me när di renovera den å..tja...di kom me hem.
-Jisses, de va inte dålit, svarade jag.
Vi kom överens om ett pris och om det är sant är spikarna från 1618-1628, stora maffiga saker.
Vi hittade även en fotogenpump i zinkplåt till trädgården. Ja, inte för att pumpa fotogen med, snarare som prydnad.
Nästa stopp blev hos Tribos Antik, kollegor i FAK. Det blev en trevlig pratstund med inramning av många vackra allmogemöbler.
Vi hittade en ställning för att torka äppelskivor på, något vi letat efter. Jag fann även två gamla kopparstick, ett med natives och ett med ett relikskrin.
Vi for vidare till Ystad och gick runt i staden en stund för att sedan fortsätta till Kåseberga och Ales stenar. Mycket folk och semesterpriser.
På hemvägen hittade vi en butik med kuriosa, där fastnade jag för några gamla blåsta flöten i glas till fiskenät.
När jag kommer hem igen ska jag lägga upp bilder på en del av fynden.

2 kommentarer:

  1. Spikar från 1600-talet. Det var ju ett något tyngre fynd än de sedvanliga (typ udda fat ur Spisa Ribb).

    SvaraRadera
  2. Jag är lika glad åt alla fynd jag gör.
    Är man, som jag, dessutom allätare så
    blir det ju en del.
    Semesterns fjärde dag var inget undantag :o)

    SvaraRadera