torsdag 23 juli 2009

Grillsäsongen över?

Här grillas det för fullt. I detta patriarkala skrå finns det bara män och det är naturligtvis högsta hönset? som håller i grillspettet. Därav fjädrarna.
Jag har bildgooglat och försökt hitta vad detta kan föreställa men gått bet. Det enda jag vet är att det är ett kopparstick daterat 1811. Förmodligen har någon gjort en längre resa och skildrat en lokal sedvänja. Kanske rökt någon lokal tobak.

Lyckan, och även förbannelsen, med detta yrke är att man hela tiden hittar saker som man förlorar sig i. Vad är detta, vem har tillverkat det, vad är syftet, hur gammalt?
Ibland fastnar jag duktigt och lägger säkert ner så mycket tid att den eventuella lönsamheten är borta vid en försäljning. Samtidigt ökar man sin kunskap under tiden forskningen pågår.
Det är ofta bra att ha lite "värdelöst" vetande i bakfickan för att roa kunderna.

Ibland finns pärlor där man minst anar det.
I ett hem jag köpte för en tid sedan fanns ett antal Vi-tidningar.
Jag har inte ägnat den tidningen någon uppmärksamhet under de senaste åren. Ärligt talat trodde jag att den gått i graven samtidigt som återbäringen slopades inom Kooperationen.
Jag bläddrade lite förstrött i ett ex av tidningen och hittade pärlan: Johan Norberg !
Jag kommer ihåg att han var musiker och norrlänning och att jag blev förvånad när karln dök upp i morgonTV-rutan. Som nån slags proffstyckare.
Efter att ha läst några krönikor är jag fast och läser nu hans alster med stor behållning.
En del musiktermer och referenser är way-over-my-head men han får fram det han vill ha sagt iallafall.
Det är trevligt för mig, som gammal bakåtsträvare, att se att det finns en människa i dagens mediavärld som:
är i min ålder.
har båda fötterna på jorden.
har en sund kvinnosyn.
är j-t duktig på att formulera sig.
har humor.
refererar till Frank Zappa.
inte går på allt trams.

Nu ser jag fram emot nya pärlor som kommer i min väg och att hustrun ska grilla igen.
Så långt har nämligen emancipationen nått i vårt paradis.

3 kommentarer:

  1. Och som kund uppskattar jag när antikhandlare kan berätta om grejerna och ge mig ny kunskap. Det är ett av de sätt jag lär mig saker på. (Även om jag inte är spekulant på just kopparstick från 1811.)

    SvaraRadera
  2. PS. Och så undrar jag varför jag måste vara inloggad på min gmail för att kunna kommentera här, alternativet "namn, webbadress" finns inte, bara google, livepad etc.

    SvaraRadera
  3. Mitt fel, jag hade grundinställningarna kvar under fliken kommentarer.
    Det är ändrat nu.
    Jag kommer dock att granska kommentarerna innan de publiceras.
    Det är tur att någon är vaken, Tack!

    SvaraRadera