onsdag 13 juni 2012

In the Wind

Det finns få saker som talar så mycket till mig som en solig glänta med skogsgräs.
Frisk grönska i olika nyanser och granar med ljusgröna rakborstar längst ut på grenarna
Vinden för med sig en sötfrisk doft av juniskog.
Här träffsäkert illustrerat av Balder Karlsson.
Fina dagar brukar jag följa den här skogsstigen när jag hämtar mjölk hos bonden.
En stig av alla dom stigar som hörde till bondesamhället för 50 år sedan och de allra flesta av dem är idag borta för alltid.
Vi som trampat dom kommer så småningom också att vara borta för alltid.
Tänk på det när ni trampar en stig nästa gång och livet ler i en glänta med vajande skogsgräs.
Eller när ni berikar de redan besuttna med er stigvandrartid.

Och glöm inte att knäppa alla knappar.
Den här granen riskerar en varning för förargelseväckande beteende.

2 kommentarer:

  1. Så härligt du beskriver allt. Stigar är inte att leka med....

    SvaraRadera
  2. Balder Karlsson ser verkligen ut att njuta av sommardofterna. Vackert foto!
    Har trampat upp en egen stig- en stig som ger en inre ro. Sommaren efter min dotter dog (Karin blev 43 år cancer) gjorde jag mej denna stig. Stigen leder ut till en större stig och i början då vi bodde här fanns liten trampad väg, men så togs skog ner och det blev omöjligt att gå. Nu har lövskog vuxit upp och man går som i en sal av grönt. Mitt på stigen är en större glänta där står jag ofta och ser upp, lyssnar på fågelsången.
    Kerstin

    SvaraRadera