fredag 23 april 2010

Det Bästa

Det Bästa med gamla tidskrifter är annonserna, åtminstone i mitt tycke.
Att Cloetta tillverkad chokladaskar med namnet Det Bästa var en nyhet för mig.
Kan det ha varit ett samarbete med den amerikanska tidskriften Reader's Digest?
Det Bästa började säljas i Sverige mitt under brinnande krig. Året var 1943.
Mer om Det Bästa finns att läsa hos Tusse.
Den här annonsen fanns i Damernas Värld 1953, tio år senare.
Jag kommer inte ihåg Det Bästas chokladdragéer från min barndom.
De kanske redan hade försvunnit från hyllorna när jag hade björnkoll på godis i slutet av 50-talet.

En annan rolig sak med annonserna är de udda produkterna.
Rättare sagt upplever vi dem som udda idag.
Enligt annonstexten ovan var Rubbertex en jätteframgång.
En sensation som är enastående mjuk och följsam även i kyla.
Upplägget känns lite krystat med det gummiklädda paret som på Jägersro hejar fram galopphästen Rubbertex.
Men kul är det.

Bör ej piskas eller vändas står det i reklamen för Dunlopillo, madrassen av latex foam.
I mitten av 1900-talet tillverkades fortfarande saker för att hålla en hel livstid.
Idag ska det framförallt vara billigt så vi kan slänga det när vi tröttnat.
Helst ska det vara riktigt skräp så det går riktigt lätt att slänga.
Dunlopillo däremot är praktiskt taget outslitlig, den blir aldrig nerlegad, samlar inte damm, behöver aldrig stoppas om, piskas, vädras eller vändas.
De flesta av ovanstående verb är idag på gränsen till utdöda.
Tillverkare var däcksfabrikanten Dunlop.

Det Bästa med att blogga är kommentarerna man får. Alltid roligt att läsa.
I en av kommentarerna till mitt förra inlägg tyckte Cinna att jag skulle jobba i
reklambranschen med mitt ordassocierande.
Jag läste kommentarerna det första jag gjorde på morgonen och beröm av det slaget kan vara svårt, för att inte säga omöjligt, att hantera så tidigt på morgonen.
Efter en god natts sömn med bruna bönor och fläsk som nattamat fick dagen en rivstart.
Jag gjorde entré i köket skanderande: BRUUNA BÖNOR!! ackompanjerat av en formidabel brakare. En multidimensionell reklamkampanj för bönorna. Genialiskt.
Väna hustrun vid frukostbordet var måttligt imponerad.
Jag insåg att det här inte var ett tillfälle för diskussioner som att förnya våra äktenskapslöften
på tioårsdagen eller tältsemester i Bayern.
Jag hade Readers Digestion på tungan men valde att svälja den. Det var inte läge.

Fortsätt att kommentera. Det berikar vårt liv.
Och att berika någons liv, det måste vara Det Bästa.

6 kommentarer:

  1. Håller med. Gamla annonser har en aura som är tilltalande.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen kul att titta på dem.

    SvaraRadera
  3. Sitter bara här och skrattar. Tack för ett kul inlägg.

    SvaraRadera
  4. Jätteroligt inlägg, gummiklädda paret var en höjdare!

    SvaraRadera
  5. Alla: Tack för era kommentareer. Idag är jag mer balanserad:) Väna hustrun på väg till Småland.

    SvaraRadera
  6. Självfallet fanns den översta annonsen även i nämnda tidskrift år 1953!

    SvaraRadera