fredag 29 januari 2010

Ladda ner ett skyddshelgon

Här kommer ett udda föremål.
Ni kanske vet att S.t Christopher är de resandes skyddshelgon?

Det här lilla häftet kan vara oumbärligt för en katolik på resande fot,
oavsett om det gäller bil, båt, flyg, tåg eller något annat sätt att ta sig fram.
På framsidan återfinner vi det välkända IHS, Iesus Hominum Salvator.
Förkortningen IHS blev populär under medeltiden och passar bra här i Hova
där vi har Riddarvecka varje år.
I Italien protesterar katolska kyrkan mot att man byter ut skyddsamuletterna mot
bilder i mobiltelefonen. Att ladda ner ett skyddshelgon kostar 3€.


Häftet består av två sidor och har en relativt modern skyddsamulett i form av en kopparplåt på
bakre pärmens insida. Häftet är daterat 3 juli 1947.
Skulle olyckan mot all förmodan vara framme, finns en uppmaning att man ska kontakta närmaste lokala katolska präst.

3 kommentarer:

  1. Hmm ... påminner mig om radbandet som min hulda moder hängde på instrumentbrädan när Dekans bromsar krånglade. Och det funkade tydligen, för jag kom hela vägen hem!

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland behöver man beskydd :-)

    SvaraRadera
  3. Men roligt var det inte. Vid hemkomsten lade jag mig på rygg och sov i 18 timmar.

    SvaraRadera