söndag 10 januari 2010

Skriet

De senaste dagarna har Skriet av Edvard Munch dykt upp i mina tankar.
Tavlan anses ju av många vara Munchs viktigaste verk. Denna målade han 1893, faktum är att han gjorde fyra versioner av denna målning.
När jag ser målningen tänker i alla fall jag på ångest.
Ni kanske undrar varför den målningen dyker upp i mitt sinne?
Är jag månne riden av ångesten under dessa årets första kyliga dagar?

Nej, anledningen är Antikhundens nya leksak.
Han brukar välja ut sina leksaker på våra loppisrundor, helt efter eget huvud.
I det här fallet gillade han förmodligen färgerna, de matchar ju, inte sant?
Varje gång Balder Karlsson biter i leksaken uppger den ett ångestskri, något han uppskattar.
Vi uppskattar det kanske inte fullt så mycket....

Nåja, det är ju inte bara Antikhunden som fyndar på loppis.
Nu har jag börjat köpa tyska vaser.
Det är inte ångestbetonat däremot...
....det är ganska kul

11 kommentarer:

  1. Haha... Jag förstår din association... Antikhunden har smak. Har också lite tyska vaser. Har varit inne på Maries blogg, Huset på Lövås. Hon har en rolig länk till en hemsida där de säljer tyska vaser....
    Här kan man ju få tag på dem för nästan ingenting. Kanske är det likadant med prylar från exempelvis Rörstrand i Tyskland?

    SvaraRadera
  2. Skriet är verkligen ångestladdad och det är inget jag skulle vilja ha på min vägg.

    SvaraRadera
  3. Helena: Troligen är svenskt fortfarande billigare i en del andra länder. Jag köpte i England till fyndpriser. Jag har kollat länken från Maries blogg, sedan har du ju Tusen Vaser.
    Svenskt Retro: Om den hängde på min vägg skulle jag sälja den, direkt.

    SvaraRadera
  4. Underbart! Kul med hundar som har en egen "smak"...hehehe...

    Apropå tyska vaser så kan man köpa dem väldigt billigt här med, jag samlar inte, men har nog ändå en 10 st + två maffiga golvvaser...finns mycket i föräldrahemmet också, såg ett gäng i somras när jag hälsade på. Konstigt att man inte sett dem när man växte upp...intresseskifte antagligen :-)

    Bra tips om svenska prylar i England, skulle vilja åka dit nån gång, det var ett tag sen sist!

    SvaraRadera
  5. Köpte i England? Var då... inte London möjligen dit jag ska snart?

    SvaraRadera
  6. Herr Movarp och LIbby: Det är som i Sverige, man får åka utanför huvudstaden för att hitta riktigt bra priser.

    SvaraRadera
  7. hahahh, antikhunden gillar förmodligen bara att reta antikhandlaren...
    välkommen till de tyska vasernas sfär! har man väl börjat...fråga Tusen vaser, men hon verkar ha lyckats med något ingen av oss lyckats med skulle jag tro, hon har massa tyska vaser innboende hos andra! hahahah det är ju helt underbart! tror inte någon i min vänskapskrets skulle upplåta utrymme för mina vaser( ta hand om din egen skit tycker nog de flesta!)

    SvaraRadera
  8. Kanske till Midsommer då eller, där borde det bli mycket grejer över efter alla dödsbon ;-))

    SvaraRadera
  9. Marie: Utrymme är en samlares dilemma. Jag har
    möbler i en grannes lada, gamla fönster och dörrar i en annan grannes.
    Herr Movarp: Då får du besöka Quentin's Antique Shop (säsong 6, episod 1).

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga vaser, lyckad loppistur! Välkommen in i vasklubben. Det är ju så roligt att samla!
    Vi är ju fler som samlar på tyska vaser, vi får väl snart ha ett litet konvent:)
    Tyvärr började stambyte hos mig igår och gissa om jag är orolig att någon av de 250 vaserna i lägenheten ska gå sönder när det bilas och borras, puh hemska tanke...

    SvaraRadera
  11. Cinna: Det kanske inte är så farligt. Jag har hört att hantverkarsvett är dyrare än saffran..

    SvaraRadera