lördag 22 december 2012

Julklapp


Årets julklapp till oss själva är ett ateljéstaffli, närmare bestämt det på bilden.
Jag har målat en del tidigare, i forntiden gjorde jag motivlackeringar på bilar och motorcyklar.
I vintras gick jag en målarkurs.
Fröken Perkele är oerhört sugen på att testa egna schyssta idéer, vilka har legat och grott en längre tid.
Tidigare har det mest handlat om slamfärg för hennes del.
Hemmets sista vita vägg ska förresten också målas.
Den blir naturligtvis lika ärtmarsipangangstergrön som övriga väggytor i salongen.
Påskägget 2013 innehåller förhoppningsvis golvlister.

Min klara favorit under tidigare år var Salvador Dali.
Sedan var det bland andra Robert Högfeldt.
Idag har jag svårt att välja ut någon favorit, men jag vill bland annat nämna Lars Lerin, den färgstarka afrikanska konsten, sammalika kubansk konst och Edward Hoppers drömska bilder.
Nuförtiden skiter jag i vem som signerat, jag köper det jag tycker om förutsatt att medlen finns.
Namnet är inte det viktigaste, tavlan måste kommunicera med mig.

Köper ni tavlor idag?
Hur väljer ni?

4 kommentarer:

  1. Gott att höra. Det är inte signaturen som talar till oss. Det är färgen, penseldragen och ibland motivet.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig! Struntar totalt i vem som gjort målningen, bara jag gillar den, och att det är handgjort, gillar inte tryck! Jo, jag skulle nog köpa en picasso om det dök upp :)

    SvaraRadera
  3. man får önska lycka till med måleriet! att välja konst är svårt, tycker jag. därför har jag nästan ingen mer än min stora tredelade filmaffisch från 1939. har nyligen hittat ett stort avlångt grällt kolorerat inramat fotografi av sandöbron, som går mellan orterna lunde (platsen för ådalshändelserna 1931) och klockestrand över ångermanälven. där har jag varit och jag älskar ju ångermanland, så den ska upp över sängen tänkte jag! god jul till dig, balder och fröken perkele!

    SvaraRadera