torsdag 17 maj 2012

Ekenäs Zoologiska

Bloggutmaning igen.
Den här gången handlar det om de ickelevande djuren i hemmet.
Jag har valt att börja med väktarharen Ettore, en sällsynt elak figur i gips som härstammar från Italien.
Säg den räv som törs sätta sina små tassar på gården när den riskerar att möta Ettore Grande.

Bill och Bull, två snart hundraåriga lejon har ansvaret för skrivbyrån på egendomen.

Den yngsta medlemmen är Fjupp, en liten busig katt som här kokett poserar vid zinkbaljan.

Här ligger Måns och värmer upp i gryningssolen.
Som vanligt är han mest bekymrad över om det ska bli bra golfväder eller inte.
Jag tycker faktiskt att han kan vara lite tråkig i sin enkelriktning.

Det här är Tramsfågeln.
Lätt korkad med glupande aptit, endast enstaka smulor kvar på vargfatet.

En nyckelfigur är Bukowski, ansvarig för barskåpet och som ser till att det alltid finns kryddad snaps och rökig whisky.
En av de viktigaste funktionerna på egendomen, ett jobb han sköter med den äran.
Obs, ej släkt med auktionsföretaget med samma namn.

Heta hörnet.
Den lokala motsvarigheten till Stureplan med galanta damer och testosteronstinna hannar.
Konstapel Allrudis stirrar förfärad på den galanta damens avslitna arm.
Bröderna Snorbäng är notoriska bråkmakare och drar sig inte för att misshandla kvinnor.
De kommer nu att förpassas till kolkällarens uppfostringsanstalt.

Husets nestor, Hugin.
Familjens symbol sedan 1300-talet, men kanske mer känd för allmänheten som den nordiska dammsugarens upptäckare.
Detta är mitt menageri så långt mitt öga når idag.

Andra bloggare med djur:
Randiga Tråden: Retrodjuren.
RETROKNOPPEN: "Djuriskt" - hemma hos mig!
Teak och orkidéer: Mitt hemmazoo
SaaX - Ögongodis från 60-70 talet: Ögongodis Zooooo
The StarChief - GILLAR DET MESTA FRÅN 40-TAL, TILL TIDIGT 60-TAL.
Loppisgalen!: Bloggutmaning! Mitt zoo: Kålle, Ada och Osborn.
Mitt lilla retrozoo | krupnikov
Fågel, fisk eller mitt emellan? Bloggutmaning!
Gilas grotta: Tema: retroZoo
Bloggutmaning: Djuren | Jag, en loppista!
S:t Olofs blogg om Retro o Antik: Bloggutmaning - Välkommen till Graninge Bruk Zoo
Retrolyckan
Kerstin Kokk » Retrobloggutmaning: Mitt retrozoo
faaglarna: Vårt zoo - bloggutmaning
Bloggutmaning – Miras Menageri

5 kommentarer:

  1. Men kära söta nån! En så här underbar utmaning kan jag ju bara inte missa! Jag ska genast gå på jakt i huset. Bröderna Snorbängs husse... Du är bara fr'underbar!

    SvaraRadera
  2. Hugin kan jag tänka mig att lägga beslag på. Har alltid önskat mig en korp, det är väl häxan i mig som talar.

    SvaraRadera
  3. Pampiga djur! Bukowski har en härlig roll tycker jag, jag förstår att du sätter den på pedistal :-)

    SvaraRadera
  4. Så. Även jag, min Brutus! http://mirasmirakel.blogspot.se/2012/05/bloggutmaning-miras-menageri.html

    SvaraRadera
  5. Jag antar att det är mina favoriter Bill och Bull som dessutom, övervakar dina retoriska färdigheter eller? ;)

    SvaraRadera