tisdag 20 juli 2010

Loppis på semestern

Jag höll emot i det längsta, men på semesterns näst sista dag var det 50% på ett tillfälligt loppis.
Det avgjorde saken. Halva priset!
Fanns det nu något bra kvar? Eller kom jag för sent?

Då jag gillar träd, djur, att leka, allt på fyra hjul, en vindlande grusväg, trästaket, blomsterängar och blånande berg, kunde jag inte låta bli att spendera en tjuga på denna tavla från fyrtiotalet. Hängselbyxor har jag vuxit ifrån, men det är också allt.

En handdukshängare med spegel, förmodligen från sekelskiftet, som hälsar ett hurtigt; Godmorgon! kan ju behövas när allvaret börjar igen.
Efter semestern behöver man all hjälp man kan få.

Ett cigarettetui i jugend fanns kvar som enda representant från den stilepoken.

Det är en souvenir från Landsutstillingen i Aarhus. Utställningen ägde rum 1909 så jugend stämmer väl in tidsmässigt.

Udda tallrikar och assietter med sina rötter i 50 och 60-talet känns kul att ha på sommaren för luncher och efterrätter.
Det känns lättsamt och somrigt på nåt vis.
Ovan ser vi dekoren Sparta från UE Gefle.

Fluffigt sommarlätt är denna dekor med det tunga namnet Drabant från Rörstrand.

Glatt gul är Linda, också från Rörstrand.
Passar bra till en sommarsallad.

2 kommentarer:

  1. Hej :) Hamnade av en slump på din sida då jag letade bilder på Rörstrands tallrik "Linda". Undrar helt krasst om du möjligtvis har nån tallrik över att sälja, jag har letat dem ett tag men lyckas aldrig få tag på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda!
      Det är möjligt att jag har någonting, just nu är det mesta nedpackat efter en flytt, men så småningom kanske :-)

      Radera