söndag 5 januari 2014

Madeleine Pyk


Det händer att jag köper en hög med blandade papper och gamla handlingar när jag är på loppis.
Utfallet är minst sagt varierande.
Jag köpte en "stash" med konstutställningskataloger, prislistor och inbjudningar till vernissage på en loppis i Kristinehamn.
I den högen fanns bland annat detta brev från Madeleine Pyk, adresserat till Galleri Engelbrekt i Örebro.
Det är lite kul med hennes utsmyckning av brevet, det är inte hennes signaturmotiv tigern, men en möjlig kentaur?
Personligen tycker jag att ett dokument som detta är väl så kul och kanske lika intressant som en litografi.
Brevet är skickat 1972 när konstnären var 38 år, snart fyller hon 80.
Bilder från hennes vackra ateljé finner du här.

1 kommentar:

  1. Men hallå - så´nt finns inte! Hade du inte haft bildbevis så hade vi ju sorterat in dig i samma fack som Münchhausen, Palme, Reinfeldt och dom andra storsnackarna.
    Grattis!
    (Jag skulle ramat in och satt på väggen hemma.)

    SvaraRadera