lördag 19 mars 2011

Morfar var snickare

Min morfar var snickare.
Han har bland annat tillverkat det här skåpet.
Jag tycker att det är fantastiskt vackert i all sin enkelhet.
Skåpet vilar på små fötter och med en tunn krönlist som enda dekoration känns det nästan osvenskt, mer åt det japanska.

Här är en av fötterna i närbild.

Ett enkelt vackert lås.

Byggt på den tiden när inget fick förfaras.
Det avslöjar hyllplanens undersidor.
Här är det sockerlådor som kommit till användning.
Tro nu inte att det är ett rangligt skåp, snarare tvärtom, det är riktigt stabilt.

Jag brukar roa mig med att luta skåpen på IKEA.
De går att luta ganska mycket utan att skåpets fötter tappar markkänningen.
I sanning flexibla, helt i linje med dagens krav på människan.
Det skevar betänkligt men vi kör på ändå.

15 kommentarer:

  1. Enkelt och mycket vackert!!! Japanskt, ja, eller åt amerikansk Shaker-stil.

    SvaraRadera
  2. Anta Snaque: Naturligtvis. Shaker eller Amish.

    SvaraRadera
  3. Sockerlådor - underbart!
    Bara du inte lutar *av* skåpen på IKEA så ...

    SvaraRadera
  4. Härligt skåp, och ännu bättre när man vet att det är en släkting som byggt det. Fina detaljer i all sin enkelhet, roligt med sockerlådsmärkningen på hyllplanens undersidor.

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt skåp. Det är oslagbart i all sin enkelhet!

    SvaraRadera
  6. Så fint i all sin enkelhet. Historiken kring det och sockerlådsmaterialet är bara en extra bonus. När min man svärande fick kånka in vårt vitrinskåp i ek fick jag lova att det var det sista gamla skåpet/skänken jag köpte. (Stackarn höll på att få bråck!) Fördelen med IKEA är ju att prylarna, förutom att de är "flexibla" dessutom är lätta! ;-)

    SvaraRadera
  7. Håller med övriga...;o) Skåpet är vackert!

    SvaraRadera
  8. Jättefint skåp. Otroligt tidlöst, passar i alla hem och härligt med sockerlådshyllorna. Och som du säger, Ikeas grejor är inget vidare i stabilitet. Vissa saker har jag svårt att förstå att man kan köpa nytt. Har till exempel upptäckt vad otroligt mycket fina väskor (handväskor, stora och små) det finns i second hand-affärer. Varför köpa en made in vietnam på H&M? Kommer nog aldrig mer köpa en ny väska. Variation förnöjer! :)

    SvaraRadera
  9. Vackert med möbler som bär på en historia!

    SvaraRadera
  10. Nu är jag tillbaka efter lite bloggvila. Roligt att titta in på din blogg igen. Vilket arv du har att förvalta, skåpet var rejält och gediget, nästan lite Shabby chic som verkar vara så inne....

    SvaraRadera
  11. Mycke finfynd :) den senaste tiden, så härligt med gamla slitna saker...:)

    SvaraRadera
  12. Ja, det kommer att bli mycket fynd framledes.

    SvaraRadera
  13. Vilket oerhört vackert skåp!

    SvaraRadera
  14. Tycker det är så fantastiskt roligt att återanvända och bygga nytt av. Inte nog med att jag är en fattiglapp, jag är även en medveten konsument med miljötankar. Synd att det är så få som återanvänder i dag. och angående IKEA kom jag på mig själv säga på ett IKEA utanfr Sthlm - ja, sen jag börjar gå på loppisar har jag blivit kvalitetsmedveten. Här hittar man bara rässje som går sönder så fort man tittar på det. :) På vår lilla gård bilr både kök och garderober lite av man tar vad man har och gör något bra utav det. :)

    SvaraRadera
  15. Katrine: Kul att höra att vi är fler.
    I vårt andra hus, som vi nu ska sälja, återanvände vi gamla stommarna och mycket annat när vi gjorde iordning köket. Det blev personligt och bra :-)

    SvaraRadera