torsdag 11 mars 2010

Lite flummig reklam

När jag gräver i kulturlagren kommer det fram reklam som kanske inte är så gångbar idag.
Det här, något slitna föremålet, har överlevt ett hårt liv och under resans gång fått en del skråmor.
Det är faktiskt reklam för TT mellanöl i form av den klassiska "Peace"-symbolen.
Ursprungligen var det en symbol för nedläggning av atomvapnen.
En del av er kanske kommer ihåg tidningreklamen: Three Towns är skönt.
Bilderna var ofta befolkade av unga människor vilket man fick en del kritik för.
Det fanns coasters i samma stil. Jaja, ölunderlägg då.
Hur var det med det här peacemärket då? Vad har det med öl att göra?

Jo. Det är halssmycke och ölöppnare i ett. Fiffigt va?

Ett annat koncept som är ganska kul.
Statliga Postverket tog på 80-talet bikerkulturen under armen och dansade glatt ut i det allmänna rummet.
Klubben, Mothers Freak, finns så vitt jag vet kvar än idag.
Sämre har det gått för Posten.

6 kommentarer:

  1. Ja, jag ser de där mellanölsannonserna framför mig. Vida jeans, polisonger, peacemärke kring halsen. Hann själv uppleva ett par säsonger med mellanöl innan det förbjöds. Åh, nostalgi.

    SvaraRadera
  2. Hahaha, jaa stackars posten....ingen som vill använda dom längre...undrar varför...

    En sån ölöppnare/smycke borde alla ha!fantastisk!

    SvaraRadera
  3. Libby: Som tur är finns det inga bilder på mig med polisonger.
    Marie: Jag är inte så mycket för smycken men det här skulle jag kunna bära under ljuva sommarkvällar.

    SvaraRadera
  4. Fredsmärket...som i sin tur byggde på flaggsignalerna N och D som i Nuclear Disarmament. Visst är jag vesserbisser nu? ;-)

    SvaraRadera
  5. Jepp! Gerald Holtom är mannen bakom idén.
    Den bygger på de militära flaggsignalerna i kombination med djup förtvivlan.

    SvaraRadera
  6. TT-reklamen:
    "Lite mildare. Rundare."
    Pripps kontrade med:
    "Lite kärvare. Lite bett i humlebeskan."
    Lyckholms:
    "När du vill behålla skärpan."

    SvaraRadera