tisdag 13 mars 2012

En bra dag på marknaden

Idag har jag besökt gamla jaktmarker med gott resultat.
Ovan en vas av Ingrid Atterberg för Upsala Ekeby, den har nummer 2497.
Tyvärr har den inget namn.
Det är ju alltid roligt att kunna säga:
- Jag har en Spiral-vas eller en Negro-vas.
Nu blir det istället: - Jag har en 2497-vas. Fånigt.
Tillverkades 1960-61.

Tysk golvvas med en fantastisk mörkt, mörkt blå glasyr som har den stora osmaken att se mattsvart ut på bild.
Jag förordar ett studiebesök för att kunna njuta av denna vas fullt ut.

En glasvas, 31 cm hög och av okänt ursprung.
Än så länge.
Bra höjd.
Jag vill ha rosor med långa skaft, inte några Konsum-buketter.
En telefonhylla i teak med en underhylla för telefonkatalogen.

Slutligen ett par patronväskor sedan Hedenhös.
Imorgon kommer jag att visa en bokhylla, en golvlampa och lite annat som i skrivandets stund ligger kvar på släpkärran.

3 kommentarer:

  1. På stringhyllan kan Du ha 'heta damen'!

    Kärlek
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Visst blir man besviken när man hittar något från UE och det bara har ett nummer!!! Det är samma med mycket av Gullaskrufs glas - bara fåniga nummer och så tråkigt!

    SvaraRadera
  3. Vad är en vas 2497 värd. Har en grön sådan

    SvaraRadera