lördag 18 december 2010

Undrar..

...varför det fortfarande kallas bokhylla?
I de flesta hem jag köpt har det ofta funnits allt upptänkligt i denna typ av möbel utom just böcker.
Väna hustrun fastnade för denna vintage-variant, något som resulterat i att den sedan idag pryder vår salong.
Det resulterade även, under gårdagen, i sju timmars färd på vintervägar med vår största kärra.

Det är svårt att bestämma exakt ålder på den.
De ömtåliga handtagen i trä känns 50/tidigt 60-tal.

Tillverkad med bra precision.
Allt sitter som en smäck.
Dörrar och lådor sugs in, det är inte det vanliga skramlet.

Och, till herrns, tillika rökiga-whiskyälskarens förtjusning; ett barskåp.
Med belysning -bra, med tanke på mörka vinterkvällar och med åren avtagande mörkerseende.
Till vänster plats för sex riktigt bra flaskor.
För dagen har jag bara fyra, detta skrivet utifall även jultomten läser min blogg.

3 kommentarer:

  1. Väna hustrun har en eminent feeling för riktigt bra 50 tals nostalgi. Denna bokhylla fanns i min omgivning när jag växte upp, kommer bara inte ihåg var/ vem. Bokhyllan är ljuvlig, dvs. värd att slita för, och jag skulle ge 'många galanta porslinsdamer' för att få en sån.

    By the way, denna långbenta skånska..... kommer nu att åtminstone tillfälligt flytta från Österlen, och bli 'skånsk deltidsbonde', för att i stället inta Uppsala med omnejd.

    Detta innebär att jag och den galanta damen kommer att ta en omväg till Dig och väna hustrun för att personligen lämna över henne, och så att säga 'ställa henne på plats'.

    Fattar Du att jag lider av prestationsångest över att göra av med henne, men så lugnar jag mig med att hon skall stå på hedersläktaren i Ditt rök/herr rum, och det är klart där hon hör hemma.

    Förresten heter hon Olga och hennes nobla Borzois doggar heter Dandy & Duke.... Du får aldrig sälja henne vidare - lova!

    Så någon gång under mina pendlarresor kommer trion att anlända!

    P & L

    Agneta

    SvaraRadera
  2. Det var en rejäl hyllsektion det där! Den sväljer en del prylar skulle jag tro. Sektionen i mitten får du borra upp på väggen tycker jag :)

    SvaraRadera
  3. Agneta: Väna hustrun har god smak, det är ett väl känt faktum. Berätta mera om dina planer, gärna via mail eller så.
    Danjel: Helt riktigt. Mittendelen kan fästas i ytterdelarna, där återstår lite jobb.

    SvaraRadera