måndag 20 december 2010

Gammal favorit

Curt Nyström är väna hustruns favorit och den här bonaden är den som "hängt" med längst.
Tomten har skött sina uppgifter under hela året och betraktar nu människornas boning.
Ska de ha vett att uppskatta hans mödor?
Om inte kan han bli förgrömmad och ställa korna i sin.
Tomtar har hårda nypor och kan vara långsinta så det är säkrast att inte glömma julgröten.

Det är varmt och ljust i ladugården på julkvällen.
Kissemåns gottar sig och håller tomten sällskap.
Smidet på dörren är nästan lika gammalt som tomten själv.
Betydligt mycket äldre är stjärnhimlen som blickar ner på jorden denna julafton.

Huset vi letade efter i Småland.
Nu blev det inte ett hus byggt 1750 eller ens 1850 utan ytterligare 100 år senare.
Men proportionerna är desamma, gärdsgården är av sten i stället för trä och det fanns en pump installerad så vi behöver inte gå ut på gården för vatten.
Ibland kan det slira lite med affirmationerna, men den här gången blev det riktigt bra.
I morgon ska jag be tomten om lov att få gå ut på ägorna och hugga en gran.
En frikostig ranson gröt ska inte vara något problem i år.

4 kommentarer:

  1. Väna hustrun och jag verkar ha samma smak! :-)

    SvaraRadera
  2. Gillar den här när tomten står och blickar utåt.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte...jag tycker det finns någonting vackert men också skrämmande i såna här julbonadsbilder.
    Jag känner ett visst obehag, men jag kan inte sätta fingret på det.

    SvaraRadera
  4. Vilket rart inlägg! Man ska vara snäll mot tomtarna, alltid ställa ut gröt.

    SvaraRadera