onsdag 7 mars 2012

Bryderier

Lite färg livar upp när man nu en gång är begåvad med chanserade vävtapeter.
Att få ihop något genomtänkt i nedre hall, trappan och övre hall är en utmaning.
En del snickerier i trappan är marmorerade så de liknar grön marmor.
Jag som fuskat lite med ådringsmålning och marmorering vet hur svårt det är att få till marmorering så att det ser bra ut.
Trappmålningen här är otäckt bra och den får styra färgvalet till en del.
Det rutade klinkergolvet i nedre hallen som jag vill ta fram är svart och vitt, original från 1951.
Jag har köpt en NCS färgkarta, en så kallad solfjäder som ett oumbärligt hjälpmedel när man ska välja färg.
En färg som ser kall ut kan i kombination med en annan färg helt plötsligt bli varm.
Fråga mig inte hur det går till.
Det ska bli intressant att försöka få ihop det.

3 kommentarer:

  1. Mycket jobb som väntar, men roligt! Och det är så spännande med färger.

    SvaraRadera
  2. Jag har en tanke om att dokumentera det som händer på bloggen Ekenäs Egendom-ligheter.

    SvaraRadera
  3. Lycka till! Jag är övertygad om att du med ditt känsliga sinne får till det riktigt bra i slutändan. Och visst är NCS toppen!

    SvaraRadera