måndag 9 augusti 2010

Hugin och Munin

Klockan 22.30 på söndagkvällen köpte jag det här gamla köksöverskåpet.
Skaffarens vapensköld



Söndagen var vikt för en tur till Småland.

Under resan fanns tid och möjlighet att stanna till på en och annan loppis.
Redan i ett tidigt skede fick jag ett efterlängtat samtal. Jag har sedan länge velat ha ett par uppstoppade korpar och nu öppnades en möjlighet att komma över den första.
Hugin får nu samsas med Munin i form av Knut Brincks vattenkanna från 1958.
Vi hämtade upp Hugin hos en storsamlare på hemväg från Småland.
Då där fanns mycket att titta på, och köksskåp att köpa, hade klockan blivit nära midnatt innan vi var hemma.

Den första öppna loppisen dök upp i Hjo och där hade en säljare dessa Kockumsföremål.
Loppisar av tillfällig art brukar annars kunna vara bra fyndplatser men här fanns inget annat av intresse för mig. Jag fick ett bra paketpris och slog till.

En detalj av skåpet. Nu ska det bli spännande att se om det kan passa i ett kök någonstans?

På Tallberga loppis i Småland hittade jag den här lilla charmiga smörasken "Blad" från Rörstrand.

Där fanns också den här gamla koskällan i det större formatet.
Förmodligen buren av ledarkon Gudrun.

Ett annat fynd var den här omärkta smidesljusstaken.
Detta, något osammanhängande, inlägg har till stor del påverkats av ett bilduppläggningsprogram som verkar leva ett eget liv på måndagsförmiddagar.
Jag återkommer med nya tag under morgondagen.
Det finns en liten möjlighet att det är jag själv som är osammanhängande efter en lång dags antikmarknad på lördagen, följt av Vätternkräftor och Gammal Norrlands akvavit.
Detta uppbackat av söndagens långtur till Småland med hustittande och efterföljande nattsudd
i intressanta uthus hos en samlare.
Men, den möjligheten är som sagt liten.

5 kommentarer:

  1. HAHA ja ibland kan man undra då man tycker att man inte riktigt får till saker och ting. Vad är det som felar... kanske bäst att gräva ner tankarna och ta nya tag ;-)

    Alltnog det tyder på självdistans att ifrågasätta även egen insats...

    Fina grjor du har Skaffat. Jag är ju förtjust i kockumsattiraljer... Köksskåpet ser då intressant ut. Hur gammalt tippar du på? Förstår att du själv kastar ett extra gott öga till Radarparet :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland är det som förgjort.
    Köksskåpet bör vara från ca 1900.
    Det kan också vara äldre.
    Nu ska jag försöka få till resten av dagen :-)

    SvaraRadera
  3. Jag är aspirant på smörbyttan och Kockumsprylarna, sååå fiiint!

    SvaraRadera
  4. Du kan aspirera via mail på thomas-snabela-skaffaren-punkt-se

    SvaraRadera
  5. Korpar i "vår" skog!!!Inte möjligt - det var länge sen... smög mig närmare - styrde efter lätena. Men - som du skrev - dom kan låta hur som helst - så när det visade sig vara ett par ormvråksungar, som lämnat boet och skrek efter mor & far, så blev jag inte förvånad - men litet besviken...
    (Älvsbacka, Värmland, 1987)

    SvaraRadera