måndag 8 februari 2010

Från minus till plus

Jag är fascinerad av reklamen på 50- och 60-talet.
Allt ser fräscht ut, alla är glada, en blå klänning med vita prickar är helt rätt.
Den enda som ser cool ut på den här bilden är fisken till höger.
Att kunna djupfrysa maten var en stor fördel i hushållningen, jämför detta med att röka köttet eller att lägga det i saltlake. Fisken till höger kanske är en lake? Nja, kolja möjligen?

Tulpanerna hänger betänkligt men GB-glassen är det inget fel på.
Nu åker den in i Elektro Helios mörka inre. Den har sällskap av en mängd olika Findus-produkter och några Frostboxar.
Kommer någon ihåg dessa boxar som var gjorda i vaxat papper?
Här är fräschheten personifierad. Det blir inte så mycket snyggare än så här.

Tre Ess margarin hade naturligtvis också ett reklamhäfte med recept och goda råd.
På framsidan har vi några kryddburkar från Pyro.

Man brukar kunna hitta tidstypiskt porslin i dessa publikationer.
Mon Amie av Marianne Westman.
Vem skulle inte vilja ha den här dukningen idag?
Vem skulle inte vilja ha det här vädret idag?

2 kommentarer:

  1. Liknande broschyrerna minns jag från min barndom.
    Idag slås jag av genusperspektivet, det är små flickor (i klänningar!!!) som hjälper mamma hemmafrun att lägga in GB-glass och Findus-grönsaksblandningar rätt i frysen.

    Snygga färger är det i alla fall;)

    SvaraRadera
  2. Jag som är född i början på 50-talet blir också lyrisk över sådana här bilder! (Hemma!)

    SvaraRadera