fredag 17 februari 2012

Upsala Ekeby, Vaxduk, Fyffes och Pommac

Jag vet inte om jag vill hålla med om att just den här UE-keramiken är så vacker.
Den här annonsen är från 1939.
Det finns flera experter på Upsala Ekebys keramik, någon som vet vem som designat?
Har serien något namn?

Visst ser det trevligt ut med en sprallig vaxduk med matchande stolar.
Här från Smålands Anneberg.

Ännu en färgglad reklam trots att det nu handlar om vitt.
Vita Tvättbjörn - Våra barn ä' rena barn -

Reklam från Fyffes Banankompaniet som man inte skulle ha satsat på idag då den knappast kan sägas vara politiskt korrekt.
Idag skulle man aldrig komma på tanken att marknadsföra bananer med hjälp av "vildens instinkt"
Hugaligen! Men 1935 gick det bra.

Jag har alltid varit förtjust i reklamen för Pommac och Champis, den är inte alls lika unken utan känns frisk och fräsch.

Här har vi en löjtnant med rosiga kinder.
Året är 1939 och snart har anledningarna att le lite spjuveraktigt minskat betydligt.

Den här reklamen är från 1936, samma år som olympiaden i Berlin.
Med spänstighet och styrka vinnes segern.

1 kommentar:

  1. Haha, att dom fick ha sådan reklam. Lite kul är den. Och visst har öven jag minnen från skrämselpropogandan om hur farligt det var med ägg(-vita).
    Men reklamen var f.ö mycket trevligare då, tycker jag.
    Ha en go helg!

    SvaraRadera