onsdag 11 januari 2012

Negativ

Det tog 14 år.
Jag registrerade mig på ebay i början av 1998 och började sälja tämligen omgående.
På den tiden var det inte många svenskar som ägnade sig åt att sälja på nätauktioner.
Det tog alltså 14 år.
Trots allt är det ganska lång tid.
Men ändå?
Jag har hela tiden varit medveten om att det kan komma ett negativt omdöme när som helst.
När det väl kommer känns det minst sagt snopet.
Ingen förvarning.......Smack!

Den tvåarmade lampan på bilden såldes för 155:-
Länk till auktionen här.
Köparen lämnar följande negativa omdöme:
Väldigt missvisande bild. Lampan ej klarröd,snarare rostbrun.Passar inte.

Jag har företag, alltså har man den lagstadgade ångerrätten.
Om kunden är missnöjd går det alltid att kontakta mig och jag tar fram en lösning.
Att få ett negativt omdöme för att färgen inte stämmer och passar känns.....sådär.
Det har hänt tidigare vid några tillfällen att varan inte motsvarat kundens förväntningar eller skadats i frakten.
Då har jag betalat tillbaka pengarna för varan inklusive frakt, samt låtit kunden behålla varan.
Jag vill att mina kunder ska känna ett förtroende för mig som säljare.
Jag skulle vilja rekommendera kunden kommunikation, det är bra grejer.

Nåja, 14 år är trots allt ganska lång tid.
Riktigt bra faktiskt.

4 kommentarer:

  1. Ja, fy vad tråkigt med dåligt omdöme "för att det inte passar i färgen" !? Ibland när man kollar lite omdömen på Tradera så kan man se flera helt knasiga omdömen, som om vissa bara vill förstöra för säljare.

    SvaraRadera
  2. Trösta dig med att ett dåligt omdöme som dessutom inte har grund, är något som inte har så stor betydelse för framtida köpare. Som "Traderian" köper jag ändå även om det finns något dåligt omdöme. Man bildar sig en uppfattning om sammanhanget och framförallt om säljarens svar. Men jag håller med om att det suger. Fett.

    SvaraRadera
  3. Det var dåligt av köparen! Jag tycker inte den ser ut att vara klarröd på bilderna, utan snarare brunröd. Jag tycker det hör till vanligt hyfs att höra av sig och försöka lösa ev problem innan man lämnar negativt omdömme.

    SvaraRadera
  4. Man kan (och ska) inte bedöma färg på någonting via en bildskärm. Hur det ser ut på skärmen beror helt och hållet på hur tittaren har sin skärm inställd, och det brukar vara hoppsan-sa i de allra flesta fall. De enda skärmar som går att lita på när det gäller färgåtergivning, är de som noggrant kalibreras ofta. Tryckerier brukar ha sådana skärmar. Det verkar som om din missnöjda köpare är en smula aningslös i frågan.

    SvaraRadera