tisdag 3 november 2009

(O)Roande läsning

Image by David Castor


Som konvalescent efter några dagars influensa har jag roat mig med att författa reklamationer till Posten.
När jag tragglat mig igenom deras fyrsidiga formulär svarar Posten käckt:
Tack för din reklamation! blablabla...
Ärendet är nu avslutat.

I ena fallet kommer brevet fram öppnat och vikt med innehållet helt förstört.
I nästa fall har några tomtar varit på drift i en dryg månad. Kunden har frågat efter paketet
(sänt som brev) vid ett flertal tillfällen utan resultat. Sedan dyker tomtarna plötsligt upp på trappan till min butik! Ett stort hål i botten på kartongen och ena tomten trasig.

Tack för din reklamation! Yippiiee! Vad härligt att Posten uppskattar min insats.
Ärendet är nu avslutat.

Enligt Postens gällande villkor ersätter de inte försenade, förlorade eller skadade brev.
Det är följaktligen fritt fram att öppna brev, vika vykort, lägga posten på trappan och göra stora hål i kartonger.

Jag är inte av den sorten som klagar i första taget men Posten verkar numera vara till för storföretagen som betalar en bråkdel i porto per försändelse. Det är inte lätt att konkurrera med dessa som liten företagare.

Jag slöt ett avtal med Posten om att skicka paket mot faktura. Jag gör allt jobbet själv, skriver ut frakthandlingar som jag måste köpa från Posten och konstaterar på min första faktura att
det har blivit 40% dyrare än om jag lämnat in det över disk. Det är ju bara att lägga ner.
Jag slöt ett annat avtal med posten om att skicka brev mot faktura.
Under en lång period fick jag hotfulla brev från Posten för att jag lagt brev på lådan och inte betalat portot. Att breven var för stora att stoppa in i en brevlåda var det ingen som tänkte på.
Jag lämnade in ett stort antal brev och paketliknande brev med följesedel hos Postens representant på orten. Framme vid sorteringsterminalen hade mina försändelser kommit ifrån varandra och då kunde man ju inte se om de var betalda eller inte.
Då bestämmer man att de inte är betalda och skickar en faktura.
Alltså får jag två fakturor av vilka jag vill betala den ena, inte båda.
Att varje gång lägga stora mängder tid i telefonen för att övertyga en ny människa hur det ligger till, det är inte roligt.
Det fick bli frimärken i fortsättningen.

Som tur är finns alternativ.
Bussgods har alltid fungerat klockrent.
DHL likaså.
Schenker har jag inte provat än.

Denna vecka säljer jag min förtjänstmedalj i guld från Posten på Tradera.
Jag vill inte ha den längre.

6 kommentarer:

  1. Man vet inte om man ska skratta eller gråta...men jag har efter egen erfarenhet hävdat att posten snart får lägga ner även sin privatverksamhet med paket eftersom dom straffar ut sig på priset och den urusla servicen, sen läser man detta och konstaterar att det börjar närma sig slutet nu..hehehe...det var bara ett av mina senaste paket som gick iväg med post, till Norge eftersom det var enda alternativet, annars använder jag helst Schenker som är billigast och säkert. Både DHL och Schenker har ju försäkring på paketen. DHLs fasta paket är lite trista eftersom de är så platta, annars funkar även det bra, man får överdimensionera tyvärr!

    SvaraRadera
  2. Mer oroande än roande tycker jag.... Bedrövligt är bara förnamnet. Kompisen har köpt porslin på Tradera och fått hem det via post i skärvor... Trist med välemballerade páket, prydligt uppmärkta med "AKTAS" på varje sida. Vi har bestämt oss för att ha en "mosaikafton" med lite gott rödvin nån kväll för att göra något kul av eländet..... Bussgods brukar vara kanonbra tycker jag. Har bra erfarenheter från Schenker och DHL också.

    SvaraRadera
  3. jag fick ett förstört paket på posten igår, emballaget var förstört och det var plastat och tejpat med en tjusig tejp. Sparade emballaget, det kommer ett blogginlägg om tillfället endera dagen. tyckte det var lite humor ärligt talat. Om allt innehåll var kvar? inte en aning, skall kolla upp vad det innehöll när det skickades. Jag är nöjd med posten annars, åtminstone deras paketfrakter, men det är nog bara för att jag har haft väldigt många scenker och bussgods som har kuskat land och rike runt några extra omgångar innan det kommer rätt.

    SvaraRadera
  4. Helt otroligt, men inte förvånande...all service är ju mer eller mindre borta för länge sedan.
    tyvärr går nog din medalj billigt, vem vill ha den..;o)

    SvaraRadera
  5. Medaljen är uppe i jämna tusenlappen så det blir en liten återbäring :-)

    SvaraRadera