lördag 5 september 2009

Compact Living

Antikvärlden är en skrymmande företeelse. Nu har jag köpt in två hem vilket resulterar i att jag måste utnyttja varje ledig yta jag har. Lediga ytor är ju inget jag varit bortskämd med tidigare så framtiden kommer att innehålla en och annan utmaning.
Dessa utmaningar lockar fram filosofen i mig.
Varför utsätter jag mig (och min omgivning) för detta?
Är detta livet?
Likt Sisyfos bär jag upp och ner, dag ut och dag in, år ut och år in.
Ingmar Bergman undrade var musiken kommer ifrån, jag undrar var alla prylar kommer ifrån.
Tänk att få se staplat på varann allt man burit runt. Kommer det att räcka till månen fram och tillbaka? Eller Samarkand? Eslöv? Töreboda?
Ja, varför håller jag på?
Förmodligen för att det är så förbaskat roligt!

Bland mycket annat finns från vänster: Karlskronas Dukat, Rörstrands Fokus, Atterbergs Negro, och en liten vas som heter Stardust kort och gott. Ingen tillverkare angiven.

Berit på vår kitschavdelning får glädjas åt en norsk väggtavla.

Vajlet på femtitalsavdelningen gillar Stardust skarpt.

Super-Kitsch! utbrast Berit när kattbringaren packades upp.

6 kommentarer:

  1. Den norska väggtavlan är fin, tycker jag. Halden? Och jag ler åt bärandet och kånkandet. Det räcker med att vara glad amatör; impulsköpa möbler, byta med kompisar som bor en bit bort, försöka deala iväg grejer som visade sig inte passa in osv. Jag har en Toyota Aygo men drömmer om att dra omkring på bygden i en pick-up truck.

    SvaraRadera
  2. Halden? Jag ska kolla imorgon.
    Högst upp på min önskelista är en Ford Panel Truck, en stor bullig sak.

    SvaraRadera
  3. *pustar* känner igen. Där vi bodde tidigare fanns massor av plats. Vad gör man då? Jo, man packar hem och packar hem och packar hem och packar hem och till sist blir det även i en storslagen boning, precis som du säger; compact living. När jag i vintras dels a; bytte lokal, b: vi själva flyttade sa sambon stopp. "Inte en pinal hemma från dina lager". Öh, hur gick det? Inte fullt så bra som han hoppades men bostaden är pytteliten för en såpass stor familj som vi är, så det går inte att packa hem något skrymmande i varje fall. Och faktum är, att det är riktigt skönt att INTE ha det hemma. Även om det är svårt att göra sig ledig i hjärnan mellan varven, så är det ändå en liten begränsning att inte kunna pipa iväg och bara kolla något som man kommer att tänka på. Att man utsätter sig själv; tja, det hör nog sjukdomen till. ;) Men att man utsätter sin familj? Där går jag bet. Och framförallt; hur står de ut?

    SvaraRadera
  4. Jag kan hjälpa dig med att öka de fria ytorna, köper eller byter? gärna Negro-vasen.

    SvaraRadera
  5. åh den där katttillbringaren va inte helt fel! :D

    SvaraRadera