tisdag 16 augusti 2011

Putsen & Cunard

Jag vill visa den här stora gåramålningen av en mästare som kallar sig Putsen.
På en gåramålning ville man framhäva det som var bra och gömma det som var oönskat.
I det här fallet finns en fiskrik sjö, skogsfågel i var och varannan grantopp och vilt i björkdungen till höger.
Hästen är en stark arbetshäst, ett litet motlut bekommer inte gamle Svarten.
Korna är stora och feta, jämför med den vuxne mannen i roddbåten så förstår ni.
Det finns gott om ved, det ryker ur skorstenen, två vårdträd bildar allé till det herrgårdsvita huset och fruktträden står i blom.
Det finns både stenmur och häck, i bakgrunden skymtar den välfyllda jordkällaren.
Alla hade det inte så fett som människorna i hemmet på Putsens tavla.
De fick gneta ihop till en Amerikabiljett med någon av Cunard Line's båtar.
Man kan hoppas att emigranterna vann lycka och framgång långt hemifrån istället.
Visst är affischen häftig, jag förstår att den väckte reslust.

Jag har däremot varit utan framgång när jag googlat gåramålare Putsen.
Tavlan kommer från sydvästra Närke i trakten av Tiveden.
Kanske någon läsare vet?

Numera kommer bilderna huller om buller i inläggen.
Jag får ta omtag flera gånger för att få till det.
Det kanske finns andra alternativ?

2 kommentarer:

  1. Jag bloggar sen en bra tid tillbaka med Windows Live Writer eftersom jag svurit mig hes över Bloggers redigeringsverktyg. Där kommer bilderna där man lägger dem och man kan också lätt välja storlek. Rekommenderas! Vill du ha lektion förmedlar jag gärna. Cunard var bra häfftig!

    SvaraRadera